Skip til primært indhold

Regionsrådet støtter ungdomsuddannelsers arbejde med kunstig intelligens

Den 16. december 2024 bevilgede regionsrådet ca. 6 mio. kr. til fire projekter med fokus på AI. Derudover går AI også igen i flere af de øvrige uddannelsespuljeprojekter som har fået støtte, dog uden at AI er det centrale emne.

Den store interesse for at søge midler til projekter inden for AI afspejler det forhold, at ungdomsuddannelserne udfordres på en helt ny måde efter lanceringen af ChatGPT i november 2022 og den følgende udvikling af en lang række programmer inden for AI.

Ungdomsuddannelserne beskriver i deres ansøgninger, at de oplever, at eleverne i høj grad tager den nye teknologi til sig og bruger en lang række forskellige programmer uden nødvendigvis at vide, hvordan de bruges hensigtsmæssigt i forhold til læring. Lærerne tager den ny teknologi til sig på forskellig vis. Nogle lærere afprøver og inddrager i høj grad forskellige programmer i deres undervisning, mens andre ikke føler, at de har kompetencerne til hverken selv at kunne bruge generativ AI eller at inddrage den nye teknologi i undervisningen.

Derudover pointerer flere af ungdomsuddannelserne i deres ansøgninger til uddannelsespuljen, at AI på den ene side udfordrer læringen og forholdet mellem lærer og elev, fordi lærerne har svært ved at gennemskue, hvornår elever snyder, samtidig med, at eleverne ikke altid kender grænserne mellem snyd og læringsrelevant anvendelse af AI. Derfor umuliggøres en åben drøftelse af AI med eleverne, fordi eleverne opfatter AI som tabubelagt. På den anden side skal eleverne ud på et arbejdsmarked, som i stigende grad anvender AI, hvilket kræver udviklingen af kompetencer til at anvende den nye teknologi.

De fire projekter vil på forskellig vis arbejde med at imødegå disse udfordringer. Alle fire har et stærkt fokus på kompetenceudvikling af lærere og udvikling af undervisningsforløb, hvori AI indgår. I nogle projekter bliver der arbejdet med AI i fagene, men også på tværs af fagene i fx studietimer. Et projekt har til formål at integrere AI som studiemakker for brobygnings- og 1G-elever med henblik på at styrke gennemførslen for gymnasiefremmede unge. To projekter vil bl.a. udarbejde en strategi for AI på deltagende skoler, som skal danne rammen om tilpasning af undervisning og håndtering af udfordringerne fra AI fremadrettet. Et projekt søger midler til at implementere AI på alle skolens uddannelser.

Deltagerne i de fire projekter omfatter alle ungdomsuddannelser og har en bred geografisk dækning på tværs af Syddanmark. I Region Syddanmark har vi stor interesse i at følge de erfaringer, som de deltagende skoler gør sig og ser frem til at følge projekterne.

Læs om de fire projekter her:

At være og lære i en verden med AI

AI til uddannelse og job

AI – Fra snyd til hybrid intelligens

AI på tværs

Kontakt

Linda Buhl Petersen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 23483140

Anne Kjær Christensen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 20422758
APPFWU01V