Skip til primært indhold

SDU Takeover for 1.g’ere

Projektet vil styrke syddanske gymnasieelevers studietekniske kompetencer og deres interesse for SDU ved at gøre konceptet SDU Takeover mere relevant for gymnasiernes 1.g-elever.

Projektets indsats og hovedaktiviteter

Projektet vil videreudvikle det eksisterende koncept ”SDU Takeover”, hvor Syddansk Universitet (SDU) overtager undervisningen på et gymnasium for en dag med henblik på at udbrede viden om faglige emner og uddannelsestilbud. SDU vil tilpasse konceptet for 1.g’erne, der kun lige er startet i gymnasiet og derfor er langt fra at skulle træffe valg om videre uddannelse. Ønsket om at tilpasse konceptet skyldes, at evalueringer af dagen viser, at 2. og 3. g’erne i dag oplever større udbytte end 1.g’erne.   

I projektet vil SDU i samarbejde med lærere fra TietgenSkolen og Tornbjerg Gymnasium i Odense (samarbejdsgymnasier) udvikle forløb om studieteknikker rettet mod 1.g’ere. Forløbene skal rumme emner såsom digitalisering (AI), gruppearbejde, læsning, fordybelse og debatteknik, og skal kunne overføres direkte til undervisningen i gymnasiet.

Seks studerende fra SDU Takeover (ung-til-ung-undervisere) vil af lærere fra TietgenSkolen og Tornbjerg Gymnasium blive klædt på til at undervise i de 6-8 udviklede forløb, hvorefter de vil afprøve forløbene i workshops for tolv 1.g-klasser på de to gymnasier. Herefter vil forløbene blive implementeret som en fast del af SDU Takeover, der forventes at have ca. 5.000 årlige deltagere fremadrettet. 

Projektet skal give de deltagende elever indsigt i en række studieteknikker og lyst til at forbedre deres studiekompetencer. Derudover skal projektet øge elevernes kendskab til og interesse for SDU. På længere sigt skal projektet få flere syddanske unge til at søge ind på SDU frem for universiteter i andre regioner.  

Forventede resultater:

  • 1.g-eleverne rater SDU Takeover lige så højt som 2. og 3.g’erne gør i dag (87-90 % tilfredshed med dagen).
  • Kommentarerne fra 1.g’erne vil indikere kompetenceløft hos den enkelte, meningsfuldhed med dagen og direkte anvendelighed i deres skolehverdag.
  • Andelen af 1.g-elever, der overvejer at søge ind på Syddansk Universitet, øges i højere grad end i dag efter mødet med SDU Takeover. De nuværende besøg har rykket 16 % af eleverne væk fra ”slet ikke”- kategorien. Ved projektafslutning skal min. 10 % flere af 1.g’erne være rykket efter besøget, så tallet matcher 2.g-elevernes svar.

Parter

  • SDU Odense (Uddannelse, Preboarding)
  • TietgenSkolen (hhx)
  • Tornbjerg Gymnasium (stx)            

 
Periode og tilsagn 

Projektet gennemføres i perioden 1. oktober 2024 til 1. juli 2026 og fik den 16. december 2024 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 383.659,20 kr.

Kontakt

Stine Liengaard Jensen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 40315069
APPFWU02V