Varmt tøj og omsorg til sårbare patienter

Nogle patienter har beskidt og ødelagt tøj på, når de bliver indlagt på sygehuset, og de har måske ikke noget at komme hjem til. Et samarbejde med Kirkens Korshær sikrer, at disse patienter bliver klædt godt på, og at de har et sted at gå hen og få hjælp, når de er færdigbehandlet.

Tove og Sunyan kigge på en makeuptaske i et rum med reoler fyldt med tøj.

Tove Andersen og Sunyan Norqvist er glade for at kunne tilbyde de mest sårbare patienter varmt tøj på Esbjerg Sygehus. Foto: Morten Godiksen

Der er ingen patienter, der bliver udskrevet fra Esbjerg Sygehus uden ordentligt tøj på kroppen. På sygehuset findes der nemlig et klædeskab, som frivillige fra Kirkens Korshær løbende fylder op med tøj og sko, så der er noget til enhver.

Tove Andersen er socialsygeplejerske på Esbjerg Sygehus, og hun forklarer:

- Vi får af og til patienter ind på sygehuset, som ikke har passende tøj på. Det kan være, deres tøj er beskidt, hullet eller ødelagt, eller at de har meget lidt tøj på. Vi synes ikke, det er forsvarligt at sende dem hjem eller videre til behandlingssteder i beskidt og ødelagt tøj, og derfor er vi meget glade for samarbejdet med Kirkens Korshær.

Døgnet rundt kan personale fra sygehusets afdelinger hente tøj til patienter. Nogle har brug for en varm frakke, tykke sokker eller lignende, og andre har brug for at blive klædt varmt og tørt på fra inderst til yderst.

Alle har brug for at kunne udtrykke sig

Esbjerg Sygehus’ tværsektorielle koordinator Birgitte Krogsøe har oplevet, hvilken betydning det har for alle mennesker at have tøj på, som de kan lide, og hvilken værdi der ligger i at kunne udtrykke sig og vise sin identitet.

Birgitte forklarer:

- Vi arbejder ikke med mennesker, der ”bare skal have noget tøj på”. Vi arbejder med mennesker, som har værdier og identitet, og som holder af at udtrykke sig, præcis ligesom alle os andre.

Hun havde på et tidspunkt en patient, som skulle have tøj fra Klædeskabet. Patienten levede som hjemløs og sov i en container, og alligevel var det vigtigt for ham, hvordan han tog sig ud. Det gjorde et stort indtryk på Birgitte, at han tog sig god tid til at se tøjet igennem og finde det helt rigtige. For eksempel brød han sig ikke om opsmøg på bukserne, fordi han syntes, det fik det til at se ud, som om de var for lange, så Birgitte gjorde sig selvfølgelig umage med at hjælpe ham med at finde de helt rigtige bukser uden opsmøg.

Lighed i sundhed

Klædeskabet er opstået ud fra et behov, som er blevet løst og nu drives gennem frivillighed. På Esbjerg Sygehus er frivillighedskoordinator Mette Petersen bindeleddet mellem sygehusets kliniske afdelinger og Kirkens Korshær, og hendes holdning er tydelig, når det kommer til frivillighed på sygehuse:

- Klædeskabet er bare ét af de frivillige tiltag, som er med til at bidrage til lighed i sundhed ved at fungere som brobygning mellem sygehuset og civilsamfundet og skabe bedre forudsætninger for patienten. Vi kan hjælpe patienterne her og nu med varmt tøj, og vi kan på samme tid skabe et link til et etableret samarbejde med Kirkens Korshær, som står klar til at modtage patienten med et måltid og en snak om deres udfordringer.

Ud over tøj får patienterne også en madbillet, som de kan bruge i Kirkens Korshærs varmestue. Håbet er nemlig, at patienterne henvender sig i varmestuen, hvor de kan få hjælp til at komme godt videre efter sygehusindlæggelsen og forhåbentlig undgå genindlæggelser.

Socialsygeplejerske Sunyan Norqvist er en af dem, som møder de udsatte borgere i Kirkens Korshærs varmestue Esbjerg. Hun ser en stor værdi i samarbejdet:

- Jeg ser Klædeskabet som et godt eksempel på, hvad vi i Kirkens Korshær kan byde ind med, så vi sammen med sygehuset kan skabe værdi for nogle af de mennesker, som har det sværest. Vi tager hele tiden udgangspunkt i patienternes virkelighed og i de behov og udfordringer, de har.

Det har for eksempel vist sig, at nogle af de mest sårbare patienter har udtrykt ønske om små toilettasker med det mest basale som tandbørste, tandpasta og vaskeklude. Det er noget af det, der nu bliver arbejdet på at skaffe, så det fremover også kan udleveres fra Klædeskabet.