Dét du som syddansker har brug for at vide om vores vaccinationsstrategi

Formålet med strategien er at tilbyde dig som syddansker COVID-19 vaccinen så tæt på dit hjem som muligt - og at sikre, at regionen løbende kan få vaccinerne hurtigt ud til alle syddanskerne.

Som syddansker vil du over de kommende måneder få tilbudt vaccinen et af de følgende steder:

• De syv faste vaccinationscentre
  • Via udkørende enheder til f.eks. hospicer og sociale institutioner
  • Hos midlertidige vaccinationsklinikker til borgere med transportudfordringer
  • Hos pop-up-vaccinationsklinikker i regionens 22 kommuner
  • Lokale vaccinationstilbud i samarbejde med praktiserende læger eller private aktører.

Du kan finde oversigt over vaccinationssteder på regionens hjemmeside

De forskellige muligheder åbner henover de kommende måneder - så hold øje med vores Facebook-side og din kommunes kommunikation for mere information.

Vi ruller vaccinen i regionen ud i to hovedfaser:

Borgere på plejehjem, ældre over 65, der får hjælp i hjemmet, borgere over 85 år, borgere mellem 80-85 år samt udvalgte patienter med særligt øget risiko for alvorligt forløb, hvis de får corona og udvalgte pårørende.
Frontpersonale i sundheds- og ældresektoren vaccines sideløbende fra januar til slut april.

Borgere mellem 65-79 år, borgere under 65 år med øget risiko for alvorligt sygdomsforløb med COVID-19 og til sidst den øvrige befolkning over 16 år.

Personale med samfundskritiske funktioner vaccineres fra april til og med maj 2021.

Læs mere om vores nye strategi, de to hovedfaser, vi udruller vaccinen i og detaljerne omkring de forskellige muligheder for vaccination på vores hjemmeside

Husk: Du vil automatisk modtage invitation til vaccination i din digitale postkasse eller via fysisk brev, hvis du ikke har en digital postkasse.

Når du har modtaget en invitation, kan du booke tid til vaccination på vacciner.dk - der bliver lagt nye tider på vaccine.dk i takt med, at de nye vaccineleverancer ankommer.