Inga var helt tryg ved at komme hurtigt hjem med lille Carl

Den seneste finanslov gav 100 mio. kr. til regionerne i 2022 og 2023 til fødselspakken ”En god start på livet”. Med det blev Region Syddanmarks fødeplan udvidet. Nu indeholder den bl.a. en ny rettighed til at føde ambulant og derefter få et hjemmebesøg af en jordemoder dagen efter fødslen.

Inga Kalk Jespersen med nyfødt baby i armene

Carl på tre måneder sover trygt hos sin mor, Inga Kalk Jespersen, mens hun fortæller om, hvor god en oplevelse det var at tage direkte hjem fra fødegangen. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Da Inga Kalk Jespersen og hendes kæreste forlod hjemmet i Rinkenæs sidst på aftenen 2. januar og kørte mod fødegangen på Sygehus Sønderjylland, Aabenraa, vidste de ikke, at der kun ville gå 12 timer, før de igen ville være hjemme hos dem selv. Men sådan blev det. Lille Carl kom til verden 3. januar kl. 00.27.

Allerede kl. 8.30 samme dag tog den lille familie hjem igen. I alt var Inga og hendes kæreste på fødegangen i 12 timer.

Ny mulighed for de fødende

Inga og hendes kæreste valgte at benytte sig af et nyt tilbud, der trådte i kraft ved årsskiftet. Her kan fødende vælge at føde ambulant, tage hjem og dagen efter få et hjemmebesøg af en jordemoder.

- Vi valgte at tage hjem, fordi vi om morgenen stadig lå på fødegangen, så vi vurderede, at i stedet for at flytte ind på en stue, så kunne vi lige så godt tage hjem, fortæller Inga.

Det var bestemt ikke noget, vi havde planlagt. Egentlig havde jeg regnet med at blive på sygehuset i nogle dage, men det føltes faktisk meget trygt at tage hjem på det tidspunkt, med den hjælp og vejledning vi fik, inden vi tog hjem, fortæller Inga videre.

Besøg af sygehusets jordemoder

Dagen efter fødslen fik Inga så besøg af en jordemoder fra fødegangen på Sygehus Sønderjylland, Aabenraa.

Både mor og barn blev tjekket godt efter. Carl fik blandt andet taget sin hælprøve, og Inga og hendes kæreste fik talt fødslen igennem med jordemoderen – altså alt dét, som normalt foregår dagen efter, man har født. Nu foregik det bare i hjemmet hos den lille familie.

- Det var en rigtig god oplevelse, at det foregik hjemme hos os selv, fortæller Inga Kalk Jespersen.

- Det var virkelig dejligt, at vi ikke skulle til at stoppe Carl i en masse tøj, ud i autostolen og i en bilen for at køre til sygehuset, når han er så lille og ny. Det var trygt og roligt, at vi kunne være herhjemme.

Trygt at jordemoderen kom næste morgen

Hos Inga Kalk Jespersen og lille Carl i Rinkenæs var det første jordemoder-hjemmebesøg, som Sygehus Sønderjylland har foretaget, efter de nye muligheder er trådt i kraft.

Jordemoderen, som besøgte Inga, fortæller, at de selvfølgelig lige skal vænne sig til den nye måde at arbejde på og have det hele til at fungere, men at besøget gik rigtig godt, og de nåede det, de skulle.

Selvom Inga var en smule betænkelig ved at tage hjem fra sygehuset lige efter fødslen, så er hun i dag meget begejstret for, at man har fået den mulighed.

- Det var dejligt. Vi var helt rolige ved at forlade fødegangen, og vi kom hjem i trygge rammer. Det var også en stor tryghed at vide, at næste morgen ville der komme en jordemoder.

- Da hun kom, havde jeg en masse spørgsmål, som i mellemtiden var opstået, og dem fik jeg svar på – sammen med en masse andet. Det var bestemt en rigtig god beslutning, at vi valgte at gøre det på den her måde, slutter Inga Kalk Jespersen.