Om Urgent Care Payment Unit

Urgent Care Payment Unit er den del af Region Syddanmark. Siden 1 juli 2019, har enheden opkrævet betaling fra patienter, som ikke har ret til gratis, akut og fortsat sygehusbehandling.

Urgent Care Payment Unit er en del af Region Syddanmark, og har eksisteret siden 1. juli 2019.

Enheden blev oprettet på grund af en national lovændring, som gav regionerne i Danmark lovhjemmel til at opkræve betaling for akut og fortsat sygehusbehandling af borger uden bopæl i Danmark. Læs sundhedslovens paragraf 8, hvor lovhjemlen er beskrevet.

Vores primær formål er, at opkræve patienter, som ikke har ret til gratis, akut og fortsat sygehusbehandling.

Derudover bistår vi personalet på alle regionens sygehuse med råd og vejledning, så vi sammen sikre, at du får den bedste rådgivning med hensyn til reglerne omkring betaling af din sygehusbehandling.