Nu er Aksel på 13 år også vaccineret

Aksel på 13 år tog selv beslutningen om at blive vaccineret mod COVID-19. Hans forældre var afventende, men efter at både mor og søn har været smittet, er de ikke i tvivl: Bliv vaccineret.

Aksel og Maria Mulvad

Aksel Mulvad og hans mor Maria Mulvad er lige kommet ud af deres hjemmeisolation efter at være smittet med coronavirus.

Hos familien Mulvad i Odense har både mor, far og storebror ladet sig vaccinere. Men de var lidt usikre på, om lillebror Aksel på 13 år også skulle have de to stik.
- Det var faktisk Aksel, der selv kom hjem fra skole og sagde, at han gerne ville vaccineres. De havde talt om alle de ulemper, der ville komme for én, hvis man ikke var vaccineret, fortæller Maria Mulvad.

Derfor bookede hun tid til sønnens første stik torsdag 28. oktober. I weekenden skulle Aksel på badminton-camp, så for en sikkerheds skyld blev han testet, og fredag, da svaret kom, viste det sig, at han var smittet med corona.

- Han havde ingen symptomer og har ikke haft det, men vi gik selvfølgelig i isolation. I løbet af weekenden begyndte jeg at hoste lidt og kunne ikke rigtig smage og lugte, men det var som en meget mild forkølelse, så jeg troede ikke rigtig på, at jeg også var smittet, fortæller Maria Mulvad.

Maria er lærer, og for at være på den sikre side, tog hun en test søndag, som viste, at hun også var smittet.

- Det kom faktisk lidt bag på mig, fordi mine symptomer var så milde. Men jeg tænker jo, at det er fordi, jeg er vaccineret, at jeg ikke er hårdt ramt.

Det giver større tryghed

Ligesom mange andre forældre til børn i alderen 12-15 har Maria og hendes mand René været i tvivl, om de skulle lade deres yngste søn vaccinere mod COVID-19.

- Vores beslutning var at vente og se, om han blev smittet, da meldingerne lyder, at forløbet hos børn ofte ikke er så slemt. Men som smittetallene udvikler sig nu, er min anbefaling til andre med børn i denne aldersgruppe: Få dem vaccineret. For man vil rigtig gerne undgå at smitte andre. Det giver en større tryghed, og man skal ikke bøvle med test og restriktioner, lyder det fra Maria Mulvad.