Tisser du tit?

Så er du ikke alene! Rigtig mange mennesker er generede af, at de skal rende og tisse hele tiden. Men der er heldigvis hjælp at hente og metoder, du kan afprøve for at slippe for hele tiden at spejde efter det næste toilet.

Som cheflæge på Urinvejskirurgisk Afdeling på Sygehus Lillebælt i Vejle møder Bettina Nørby rigtig mange mennesker, som døjer med vandladningsproblemer.

Når folk når op i 60-årsalderen, er det halvdelen, der bøvler med en form for vandladningsproblemer. Det er et komplekst område, og der er mange årsager til, at man får vandladningsproblemer med alderen.

For kvinder hænger det sammen med, at hormonproduktionen ændrer sig, og dermed ændrer bindevævet sig også. Fødsler er også en ’synder’ i forhold til, at kvinders bækkenbund ændrer sig.

Mange mænd døjer med, at deres blærehalskirtel ofte bliver forstørret og kan klemme på afløbet. Det kaldes også for forstørret prostata.

For begge køn sker der det med alderen, at blæren bliver dårligere til at trække sig sammen, fordi muskulaturen ikke er så stærk.

- Blæren er en muskelsæk, som kan blive slap. Der kan være mange grund til, at man skal tisse tit. Men én af de mest almindelige grunde er, at man ikke får tømt blæren helt, når man tisser, forklarer Bettina Nørby.

Dobbelt vandladning

Hvis man har dårlig blæretømning, kan man træne sin blære til at tømme sig helt ved at lave dobbelt eller triple vandladning.

Det er typisk mest udtalt om morgenen, hvor blæren er ekstra fyldt. Sammentrækningstendensen er dårligere om morgenen, men man skal prøve at lade blæren gøre arbejdet selv i stedet for at prøve at presse mere urin ud ved at bruge sine mavemuskler.

Man laver dobbelt (eller triple) vandladning ved, at man sætter sig på toilettet og tisser. Så rejser man sig op og står op i et lille stykke tid (mellem 30 sekunder og et minut) og sætter sig på toilettet igen. På den måde får man tømt blæren så godt som muligt.

- Det er en rigtig god idé at lave et væske-vandladningsskema, som også er dét, din egen læge vil bede dig om, hvis du går til lægen, fordi du tisser tit, forklarer Bettina Nørby.

Mange synes, det er lidt bøvlet og besværligt at skulle måle, hvor meget man drikker og tisser i løbet af tre døgn. Men det er rigtig god pædagogisk anskuelighedsundervisning at skrive ned og få en bevidsthed om, hvor meget væske, man egentlig drikker i løbet af en dag.