Indberet arrangementer og events til Præhospitalet i Region Syddanmark

Større arrangementer og events med særlige risici skal indberettes til Region Syddanmark.

Region Syddanmark har ansvaret for, at både hospitaler og det præhospitale beredskab er omstillingsparate og klar til at håndtere enhver form for hændelse, herunder ulykker – store som små – såvel som katastrofer.

Arrangementer af en vis størrelse, og events med særlige risici, er af den grund vigtig information for regionen, så hospitalerne er beredte og den præhospitale assistance i Region Syddanmark kan koordineres på bedste vis for borgerne.

Regionen er ikke forpligtiget til at dedikere specifikke præhospitale enheder, som for eksempel en ambulance, paramediciner eller en lægebil til et konkret arrangement. Men regionen er forpligtiget til at varetage enhver hændelse med behov for præhospital assistance, herunder også en hændelse, opstået i forbindelse med et konkret arrangement.

Er der tale om arrangementer eller events med mange mennesker og/eller risici af særlig karakter, vil den lokale politikreds foranledige et myndighedsmøde, hvor de relevante myndigheder i samarbejde med arrangøren gennemgår risici, sikkerhed og aktuelle foranstaltninger, der skal tages højde for under afvikling af et arrangement.

Det er arrangørens ansvar, at udarbejde en risiko og sårbarhedsanalyse til at vurdere, om der er behov for, at arrangøren stiller med eget førstehjælpsberedskab, i form af samaritter etc.

Følgende arrangementer og events med afvikling i Region Syddanmark skal indberettes

• Koncerter, festivaler, karneval, byfester og markeder
  • Sportsevents som f.eks. cykelløb, motionsløb, turneringer, stævner, mesterskaber, arrangementer til vands
  • Motorløb med eller uden offentlig adgang iht. gældende bekendtgørelse nr 659 af 11/6-201
  • Arrangementer med vejafspærringer, omkørsler eller andre trafikale forhindringer

Du er velkommen til at kontakte os for at høre nærmere, hvis du er arrangør af en begivenhed, du er i tvivl, om du skal indberette.

Kontakt på telefon: 99440717 tast 2 (09.00-15.00 i hverdage) eller på mail: amk.vagtcentral@rsyd.dk

Indberetningen til Præhospitalet skal ske senest 3 uger inden dato for arrangementet.

Udfyld og indsend indberetningsskema til arrangementer og events