Diætistens råd: Der er ikke noget, der er forbudt

Susanne Pedersen er klinisk diætist hos Steno Diabetes Center Odense. Hun har godt 30 års erfaring med at rådgive personer med diabetes og deres pårørende om kost og sund livsstil. Her deler hun sin viden og de bedste tips om mad til både personer med type-2 diabetes og borgere, som gerne vil forebygge type-2 diabetes.

Susanne Pedersen er klinisk diætist hos Steno Diabetes Center Odense og har godt 30 års erfaring med at rådgive personer med diabetes og deres pårørende om kost og sund livsstil.

Mad er noget af det, som fylder allermest hos patienter, der lige er blevet diagnosticeret med type-2 diabetes. Man kan ikke spise sig rask fra en type 2-diabetes, da det er en kronisk sygdom. Ved at spise og leve sundt og følge den øvrige anbefalede behandling, kan symptomerne, f.eks. træthed, dårligt syn og mindre infektioner som blærebetændelse, forsvinde. Det er vigtigt at holde fast ved den sunde livsstil, for ellers kan symptomerne komme igen.

Når man har diabetes, handler det om at ramme en balance mellem insulin, mad og motion, så ens blodsukker er så stabilt som muligt. Et ideelt blodsukker ligger på 4-7 mmol/l, inden man spiser noget. Målene for blodsukker fastsættes individuelt, da det kan variere fra person til person.

Susanne Pedersen siger:

- En varieret kost indeholder både kulhydrater, kostfibre, protein og fedt, men det er vigtigt at være opmærksom på, at kulhydraterne er det, der får blodsukkeret til at stige, og at der er forskellige former for både kulhydrater og fedt.

Gode råd til dig, der har type 2-diabetes

Der er ikke én rigtig made at spise på, når man har diabetes. Men disse råd er gode at følge, uanset hvordan man sammensætter sine måltider:

• Al mad er tilladt - men hold øje med mængden.
    Spis f.eks. kun en halv bolle og et mindre stykke kage til fødselsdagen.
  • Prioriter det, du har mest lyst til.
    Spis kun én slags kage, hvis der serveres flere forskellige – eller spis lidt af flere slags.
  • Spis grove grøntsager og fuldkornsprodukter.
    Vælg salat med bønner og kål frem for tomat og agurk og rugbrød frem for franskbrød.
  • Spis plantebaseret umættet fedt frem for det mættede fedt.
    Brug planteolier som raps- og olivenolie frem for smør til stegning.
  • Vælg dine søde sager med omhu.
    Spis nødder og frugt (i mindre mængder) frem for slik og chips. Suppler evt. med et lille stykke chokolade.

Gode råd til dig, der gerne vil forebygge type 2-diabetes:

Type-2 diabetes er  en arvelig sygdom. Hvis én af ens forældre har type 2-diabetes, har man 40 pct. risiko for at udvikle sygdommen. Har begge forældre type 2-diabetes, fordobles den risiko til 80 pct.

Men man kan selv gøre meget for at forebygge, at man får sygdommen eller udskyde den ved at spise sundt, dyrke motion og begrænse overvægt.

Susanne Pedersen anbefaler, at man følger Fødevarestyrelsens 7 kostråd, hvis man gerne vil forebygge type 2-diabetes:

• Spis planterigt, varieret og ikke for meget.
  • Spis flere grøntsager og frugter.
  • Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk.
  • Spis mad med fuldkorn.
  • Vælg planteolier og magre mejeriprodukter.
  • Spis mindre af det søde, salte og fede.
  • Sluk tørsten i vand.

Husk motionen

Men maden kan ikke gøre det alene. Motion er også vigtig. Susanne Pedersen anbefaler, at man følger Sundhedsstyrelses anbefaling om 30 minutters bevægelse hver dag og vælger bevægelse, man kan lide at lave, f.eks. en rask gåtur, dans, svømning eller en tur med støvsugeren. De 30 minutter kan deles op i 3 x 10 minutter, f.eks. hvis fysikken er udfordret på grund af sygdom, men pulsen skal gerne op et par gange om ugen.