Kvalitetsmodel
I Region Syddanmark har vi siden 2007 været involveret i den fælles regionale kvalitetsmodel for det sociale område. I første omgang i selve udviklingen af modellen, og efterfølgende i udøvelse og løbende tilpasning og udvikling.
Målet med kvalitetsmodellen
Målet med den fælles regionale kvalitetsmodel er:
Kvalitetsudvikling
Faglig udvikling og læring
Systematisk dokumentation – synlighed og gennemsigtighed
Ensartethed i sammenlignelige ydelser
Styrkelse af brugernes og de pårørendes inddragelse og indflydelse
Organisering
Arbejdet med kvalitetsmodellen er organiseret i regi af Danske Regioner og internt i de fem regioner.
Organisering i Danske Regioner
Udvikling af Dansk kvalitetsmodel på det sociale område besluttes i socialdirektørkredsen i regi af Danske Regioner. Fra Region Syddanmark deltager driftsdirektør for Socialområdet Christian Schacht-Magnussen.
I regi af Danske Regioner er der nedsat en tværregional temagruppe for kvalitet. Der deltager to repræsentanter fra hver region i temagruppen, fra Region Syddanmark deltager Vicki Bæk Thomsen og Susanne Wollsen.
Sekretariatet for kvalitetsmodellen er forankret hos DEFACTUM i Region Midtjylland.
Der nedsættes ad hoc arbejdsgrupper, der består af fagprofessionelle, der understøtter udviklingen af kvalitetsmodellen med afsæt i faglig viden og erfaringer fra praksisfeltet.
Organisering internt i Region Syddanmark
I Region Syddanmark er arbejdet med kvalitetsmodellen organisatorisk forankret hos driftsdirektøren for socialområdet Christian Schacht-Magnussen.
Det daglige arbejde omkring kvalitetsmodellen er forankret i kvalitets- og forbedringsteamet.
Kvalitets-og Forbedringsteamet
Lone Hede Bisgaard Keller
Kvalitets- og Forbedringskonsulent
Socialområdet, Drift og Udvikling
24969307 lhbk@rsyd.dk
Vicki Bæk Thomsen
Kvalitets- og udviklingskonsulent
Socialområdet, Drift og Udvikling
24995376 vbt@rsyd.dk