Nyhedsbrev august 2024
Læs de artikler der er tilknyttet nyhedsbrevet "Uddannelsesindsatser i Syddanmark" for august 2024
Nyhedsbrev august 2024
Herunder kan du læse de artikler der er tilknyttet nyhedsbrevet "Uddannelsesindsatser i Syddanmark" for august 2024
Artikler i nyhedsbrevet "Uddannelsesindsatser i Syddanmark" august 2024
Næste ansøgningsfrist til uddannelsespuljen er den 15. september 2024
Region Syddanmarks uddannelsespulje støtter syddanske ungdomsuddannelser og FGU’er med midler til forsøgs- og udviklingsaktiviteter, som bidrager til indsatsområderne i den regionale udviklingsstrategi.
Det er muligt at søge midler fra to delpuljer, én til større uddannelsesprojekter og én til mindre uddannelsesprojekter. Kendetegn ved de to puljer er:
Region Syddanmarks uddannelsespulje |
||
Titel |
Puljen til mindre uddannelsesprojekter |
Puljen til større uddannelsesprojekter |
---|---|---|
Formål |
Bidrage til indsatsområderne inden for uddannelse i den regionale udviklingsstrategi gennem hurtig afprøvning af mindre udviklingstiltag og udbredelse af mindre udviklingsindsatser, som allerede er afprøvet. |
Bidrage til indsatsområderne inden for uddannelse i den regionale udviklingsstrategi gennem længerevarende og omfattende udviklingstiltag samt udbredelse af større udviklingsindsatser, som allerede er afprøvet. |
Projektperiode |
Max 2 år. | Typisk 2-3 år. |
Finansiering |
Ansøgt beløb fra uddannelsespuljen på mellem 250.000 og 750.000 kr. | Ansøgt beløb fra uddannelsespuljen på over 750.000 kr. |
Omfang og partnerkreds |
Puljen støtter mindre og som udgangspunkt afgrænsede projektidéer med én eller få økonomiske partnere. |
Puljen støtter større og som udgangspunkt omfattende projekter gerne med et bredt partnerskab af uddannelsesinstitutioner og eventuelle andre relevante parter. |
Opdelingen af uddannelsespuljen i to delpuljer er resultatet af et serviceeftersyn af puljen, som blev foretaget i efteråret 2023. Af andre ændringer kan nævnes en forenkling af krav og kriterier og som en følge deraf et nyt og mere enkelt ansøgningsmateriale. De nye standardvilkår afspejler denne forenkling og kan med fordel besøges med henblik på at orientere sig om, hvorledes uddannelsespuljemidlerne forvaltes i de to delpuljer.
Ansøgere til nye projekter opfordres til at orientere sig i ”Projektbanken” med henblik på at inddrage viden fra tidligere projekter i nye projektansøgninger.
Læs mere om uddannelsespuljen her. Her han du finde oplysninger om krav og kriterier for at søge uddannelsespuljen, ansøgningsmateriale og standardvilkår. Du er også velkommen til at kontakte uddannelsesteamet for sparring, hvis du har en projektidé eller har lyst til at høre nærmere om puljens nye udformning.
Ny projektbank bidrager til udbredelse af viden fra uddannelsespuljeprojekter
Region Syddanmarks uddannelsespulje har gennem tiden finansieret en lang række udviklingsprojekter. Projekterne har genereret en omfattende og gennemprøvet viden inden for temaer som bl.a. STEM, fremmedsprog, trivsel, grøn omstilling, studiekompetencer og meget andet. Den viden kan nu findes via regionens hjemmeside i en ny form: Projektbanken.
Projektbanken indeholder beskrivelser af igangværende og udvalgte afsluttede projekter finansieret af uddannelsespuljen. Projekterne kan findes under relevante søgeord, og de enkelte projekter kan fremsøges via Google-søgninger. Desuden er den aktuelle sagsbehandler i uddannelsesteamet angivet ved hvert projekt. Sagsbehandleren kan være behjælpelig med at fremsende evalueringsrapporter og kontaktoplysninger på centrale deltagere i projektet såvel som orientere yderligere om projektets erfaringer.
Formålet med projektbanken er, at gøre det lettere for uddannelsesinstitutioner at få adgang til erfaringer fra projekterne, men også at sikre, at nye projekter bygger videre på allerede eksisterende viden. Ansøgere til nye projekter forventes at orientere sig i projektbanken i forbindelse med ansøgningsfasen og inddrage relevant viden fra tidligere projekter.
Vi ønsker jer god fornøjelse med at orientere jer i den omfattende viden, som fremgår af projektbanken.
Gode erfaringer fra projekt ’Kapabiliteter til hele livet’
Projektet ’Kapabiliteter til hele livet’ udsprang af drøftelser mellem en række erhvervsskoler i Region Syddanmark, som oplever et behov for at sætte mere fokus på at udvikle og anerkende eleverne for deres forudsætninger for at indgå i samfundet på en positiv måde og leve et godt voksenliv som medborgere i et demokratisk samfund. Skolerne oplever, at de ikke altid måler på det, de reelt gerne vil anerkende, og ikke altid anerkender det, de rent faktisk måler.
Skolerne ønskede at arbejde med eleverne på en måde, der styrker glæden ved at søge viden og bruge det til at ræsonnere og danne deres egne meninger gennem dialog med andre elever og som afsæt for at se sig selv i et større perspektiv. Det er skolernes opfattelse, at de fire udvalgte kapabiliteter kan bidrage væsentligt til dette.
På skolerne har indsatsen været forankret i ressourcepersoner, der var i besiddelse af særlig didaktisk viden. Ressourcepersonerne har arbejdet med at udvikle og forankre projektet på egne skoler og deltaget i jævnlige projektmøder samt erfaringsudveksling på tværs af skolerne.
Skolerne har haft frihed til selv at beslutte, hvordan de ville arbejde med kapabiliteterne, og det har derfor været grebet meget forskelligt an. Nogle har involveret hele undervisergruppen, mens andre har udvalgt enkelte undervisere, som har arbejdet med kapabiliteter i deres undervisning. Flere har arbejdet med kapabiliteterne ved at lade eleverne forberede konkrete events, andre steder har de arbejdet med temaer i undervisningen. Nogle har arbejdet fagopdelt, mens andre har arbejdet tværfagligt.
Projektet har vist, at et målrettet arbejde med lærergruppen kan bidrage til, at nogle lærere i deres didaktiske tilrettelæggelse af undervisningen automatisk begynder at indtænke udvikling af kapabiliteter. Derudover har det vist sig, at der kan opstå en højere grad af refleksion, når eleverne får udfordringer, der er knyttet til oplevelser, og samtidig mærker konsekvensen på egen krop.
Generel læring af projektet:
- Skolens ledelse skal italesætte projektets vision i forhold til skolens mål og retning og sikre allokering af de nødvendige ressourcer.
- En væsentlig del af undervisergruppen skal involveres, og der skal skabes rammer for et tværfagligt samarbejde med plads til inspiration og erfaringsdeling.
- Mulighed for, og vilje til, at allokere ressourcer til fælles planlægning og samarbejde mellem lærere på tværs af fag, forløb og årgange.
For yderligere information om projektet:
Projektet har udviklet en rapport, som kan rekvireres hos projektleder Kirsten Bach Kjeldal på mail: KBKJ@ibc.dk
Årets elevfordeling på gymnasierne
I denne tid åbner de syddanske gymnasier dørene for nye elever! Det betyder også, at årets elevfordeling lakker mod enden. Uddannelsesteamet i Region Syddanmark oplever et godt samarbejde med gymnasierne om elevfordelingsopgaven.
Region Syddanmark har blandt andet til opgave at finde plads til de ansøgere til gymnasiet, der søger efter fristen eller ønsker at skifte til en anden uddannelse eller institution, end den de har fået plads på. Derudover har ansøgere, der ikke får opfyldt deres uddannelsesønske(r) mulighed for at anmode om at få deres sag genoptaget af regionen (klager).
Det medfører mange opkald fra ansøgere og deres forældre, men også et behov for tæt kontakt til de administrative medarbejdere på gymnasierne, særligt i perioden maj til august.
I skrivende stund har uddannelsesteamet fordelt knap 1.500 ansøgere og besvaret i omegnen af 600 opkald bare fra ansøgere og forældre. Derudover har teamet behandlet 40 genoptagelsessager.
På landsplan har langt de fleste ansøgere, der har søgt inden ansøgningsfristen, fået tilbudt en plads på deres førsteprioriterede uddannelsesønske. I Region Syddanmark drejer det sig om i alt ca. 10.515 ansøgere (97%), der har fået opfyldt deres førsteprioritet.
Nogle gymnasier har flere ansøgere end de har pladser og er derfor overansøgte. I Region Syddanmark er Odense Katedralskole og Sct. Knuds Gymnasium i Odense de mest overansøgte gymnasier. Samlet er der i år fordelt næsten 300 førsteprioritetsansøgere væk fra de to Odense-gymnasier. Også Munkensdam Gymnasium i Kolding havde i år, som det også har været tilfældet tidligere, flere ansøgere end pladser, hvorfor der blev fordelt knap 30 ansøgere væk derfra.
Det er nu tid til at samle op på erfaringerne fra årets elevfordeling sammen med det administrative personale på uddannelsesinstitutionerne og rektorerne i de syddanske gymnasiesamarbejder samt de andre regioner og ministeriet.