Trivsel i Faglige Læringsfællesskaber (TFL)

I projektet er 12 erhvervsuddannelser gået sammen om at skabe trivsel i faglige læringsfællesskaber (TFL). DidaktiskeVidenPersoner (DVP) faciliterer opdatering af trivselsstrategi og omlægning af undervisning til trivselsfremmende faglige læringsfællesskaber (TFL) på skolerne og deltager aktivt i forankring i undervisningen gennem øget viden, observation og sparring til lærerne.

Projektets indsats og hovedaktiviteter

Projektet består overordnet af tre hovedaktiviteter:

1. Hovedaktivitet: Projektet vil udvikle 12 koncepter og justere 12 strategier for trivsel i faglige læringsfællesskaber (TFL), hvilket adskiller sig fra den mere fagfaglige undervisning i dag.

2. Hovedaktivitet: Den primære aktivitet er ansættelse af didaktiske videnspersoner, som er erfarne undervisere med stærke didaktiske kompetencer, herunder viden om hvad der karakteriserer god undervisning. De didaktiske videnspersoner skal bl.a. observere undervisningen og give sparring til den enkelte lærer i forhold til at skabe social og faglig trivsel i undervisningen.

Fokus kan fx være på problembaseret læring, procesorienteret og formativ feedback og dialogbaseret samarbejde i forhold virksomhedsrettede cases. Nogle lærere skal desuden på besøg i udvalgte virksomheder, og de casecaserede opgaver skal formuleres i dialog med virksomhederne med henblik på at øge lærernes viden om praksis. De didaktiske videnspersoner er ansat i projektperioden til udvikling, hvorefter indsatserne vurderes at kunne videreføres af bl.a. lærerne gennem ændret didaktik i undervisningen.

Eleverne skal med den ændrede undervisning opdage, hvor spændende og udfordrende deres fag er. De skal opleve glæden ved at samarbejde om at finde fælles løsninger, hvor de hver især oplever at kunne byde ind med relevant viden. Eleverne skal desuden opleve et trygt fællesskab i undervisningen, hvor der er plads til at begå fejl og øve sig, og hvor lærerne giver konstruktiv feedback.

3. Hovedaktivitet: Projektet vil arbejde med at mindske frafald gennem styrkede overgange. Projektet vil gøre dette ved at justere indslusningssamtalen med kommende elever og evt. forældre samt ved at skabe en bedre overgang mellem uddannelse og praktik gennem en model for bedre forventningsafstemning mellem mester/lærling.

Som en del af styrkede overgange, vil projektet også arbejde med specialpædagogisk støtte (SPS-støtte) bl.a. med henblik på, at eleverne får den rette støtte fra start. Projektet vil bl.a. beskrive og implementere skoleprocedurer for et nyt SPS-system (fastsat af ministeriet), herunder kortere svartider og øget fokus på elevmotivation i forhold til at modtage SPS-støtte gennem bl.a. afstigmatisering.

Indsatserne forventes at resultere i, at eleverne trives fagligt og socialt i undervisningen.

Forventede resultater

• 12 opdaterede strategier med fokus på trivsel i faglige læringsfællesskaber.
  • 12 konkrete koncepter for trivsel i faglige læringsfællesskaber på skolerne.
  • 65 % af lærerne oplever, at de har fået bedre redskaber til at tilrettelægge undervisningen, så den fremmer trivsel i faglige læringsfællesskaber.
  • 80 % af eleverne oplever trivsel i faglige læringsfællesskaber.
  • En model for styrkede overgange mellem grundskole og erhvervsuddannelser (indslusnings-samtaler).
  • En model for forventningsafstemning mellem mester/lærling (uddannelse/praktik).
  • En beskrevet og implementeret skoleprocedure for SPS-støtte.

Parter

• Tietgen Business(TietgenSkolen)
  • EUC Syd
  • Rybners
  • EUC Lillebælt
  • Dalum Landbrugsskole
  • SOSU Syd
  • Business College Syd
  • Campus Vejle
  • International Business College
  • HANSENBERG
  • Syddansk Erhvervsskole
  • Kjærgård Landbrugsskole

Periode og tilsagn

Projektet gennemføres i perioden 1. oktober 2024 – 30. september 2026 og har fået tilsagn fra regionsrådet om støtte på 7.100.000,00 kr. og tilsvarende støtte fra socialfonden på 7.100.000,00 kr.

Mathilde Have Fagernæs Hansen

Udviklingskonsulent