Viden der virker
Projektet har fokus på at styrke gymnasieelevers handlekompetencer til et bæredygtigt samfund med mere cirkulær økonomi, så de i deres fremtidige karriere aktivt kan bidrage til at skabe forandringer, der understøtter bæredygtighed.
Der har været et særligt fokus på verdensmål 12 (Ansvarligt forbrug og produktion) og der er taget afsæt i case-baserede undervisningsforløb om affaldshåndtering i sundhedssektoren i Region Syddanmark.
Projektets indsats og hovedaktiviteter
- Udarbejdelse af anbefalinger til at arbejde med bæredygtighed på skolerne. Anbefalingerne er samlet i en plakat med gode råd og til eksempelvis planlægning af undervisningen, relevans i forhold til fagenes kernestof og fremme af elevernes motivation og handlekompetence.
- Udvikling af 5 grundcases med udgangspunkt i sygehusenes affaldshåndtering. Emnerne er følgende: kildesortering, plast, blød pvc, brugt elektronisk udstyr, madspild. Til hver case er der en liste med relevant kildemateriale og videointerviews med ressourcepersoner fra regionens sygehuse.
- Udvikling af en række fagfaglige undervisningsforløb om cirkulær økonomi, klima og bæredygtighed eksempelvis forløbet Returlogistik og cirkulær økonomi i faget virksomhedsøkonomi. Undervisningsforløbene tager udgangspunkt i fagenes kernestof.
- Udvikling af skoleprojekter om bæredygtighed eksempelvis klimadage, projektdage med en virksomhed eller bæredygtighedsdage. I skoleprojekterne arbejder eleverne med at løse konkrete problemstillinger på skolerne eller evt. hos virksomheder.
Udvalgte resultater
Der har deltaget mere end 3000 elever i projektet, hvilket er en del flere elever end forventet fra start. Mange af eleverne har deltaget i skoleprojekterne fx bæredygtighedsdage på Campus Vejle.
Kun 221 elever har svaret på evalueringsspørgeskemaet. Derfor er det vanskeligt at konkludere på baggrund heraf. Men af de elever, der har svaret, så angiver 34% at de har opnået kompetencer til at kunne bidrage til den grønne omstilling på arbejdsmarkedet, og 60%, at de har fået viden om bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Både evaluator og projektet selv vurderer, at en vigtig læring i projektet er, at elevernes motivation til at arbejde med bæredygtighed ikke øges særligt gennem traditionelle undervisningsforløb. Derimod motiveres eleverne af at være med til at finde løsninger på konkrete udfordringer, og her har særligt projektdagene vist sig gode til at engagere eleverne.
I forhold til undervisningsforløb, er en vigtig læring også, at lærerne har mere brug for en didaktisk ramme om, hvordan de inddrager bæredygtighed i undervisningen end for konkrete materialer. Her har projektet netop udviklet et didaktisk hjul med gode råd til undervisning i bæredygtighed, som kan anvendes af alle undervisere på gymnasiale uddannelser.
Didaktisk hjul, undervisningsforløb mm. kan ses på projektets hjemmeside
Parter
- Campus Vejle
- Rosborg Gymnasium og HF
- Sct. Knuds Gymnasium
- Odense Tekniske Gymnasium
- Tietgenskolen
- Varde Gymnasium
- Syddansk Sundhedsinnovation
Periode og tilsagn
Projektet blev gennemført i perioden 1. januar 2020 til 31. december 2023. Projektets samlede udgifter beløb sig til 3.027.702,40 kr., hvoraf de 2.270.405, 55 kr. (svarende til 75 %) blev finansieret af Region Syddanmarks Uddannelsespulje.