Trivsel
Læs mere om projekter, som bl.a. arbejder med at forbedre unges trivsel.
I projektet er 12 erhvervsuddannelser gået sammen om at skabe trivsel i faglige læringsfællesskaber (TFL). DidaktiskeVidenPersoner (DVP) faciliterer opdatering af trivselsstrategi og omlægning af undervisning til trivselsfremmende faglige læringsfællesskaber (TFL) på skolerne og deltager aktivt i forankring i undervisningen gennem øget viden, observation og sparring til lærerne.
Formålet med projektet er at styrke overgangen fra FGU til EUD ved at udvikle og optimere kombinations-forløb, som er kortere forløb på EUD for FGU-elever. Ifølge forskningen er netop overgangene i ungelivet en vanskelig proces især for udsatte unge.
Formålet med projektet ”På forkant med fællesskaberne” er at øge elevernes trivsel ved at understøtte fællesskaberne i klasserne, så elever oplever øget tilhør til egen klasse og samtidig oplever, at konflikter og uhensigtsmæssige gruppedynamikker bliver håndteret i tide på bedst mulig vis.
Formålet med projektet er at udvikle et godt FGU-læringsmiljø og en læringskultur, der understøtter FGU-elevernes trivsel, mentale sundhed og kompetencer til at indgå i positive fællesskaber og dermed styrke elevens fremmøde og overgang til job eller uddannelse.
Projektet vil nytænke og udvikle faglige og sociale arrangementer, som styrker trivslen og dermed læringen hos eleverne.
Projektet går ud på at fremme fællesskaber og trivslen på Kolding Gymnasium, der har en stor diversitet i sin elevgruppe.
Projektets formål er at styrke indsatsen for fysisk aktivitet og bevægelse for elever på erhvervsuddannelserne.
Formålet med projektet er at skabe et fælles miljø for alle uddannelsesaktive på Ærø, så flere oplever at være en del af et fællesskab, og at uddannelsesmiljøet på øen er attraktivt. Projektet skal i sidste ende bidrage til, at flere unge på Ærø gennemfører en (ungdoms)uddannelse.
Projektet vil bekæmpe frafald og højne det faglige niveau på ungdomsuddannelserne i Aabenraa Kommune gennem et fælles fokus på motivationsskabende undervisning og dialog. Projektet vil opbygge lærer- og elevfællesskaber på tværs af ungdomsuddannelserne og ønsker at forstærke elevernes stemmer gennem oprettelse af et elevforum.
Projektet har til formål at styrke Rødkilde Gymnasium og Fredericia Gymnasiums elevers mestringskompetencer, så eleverne kan tage livet på sig og være med til at bidrage til egen og klassefælleskabets trivsel med hjælp fra ansvarlige og kompetente undervisere.
Projektets formål er at udvikle en ny tilgang til eleverne på erhvervsuddannelserne, så der skabes fokus på kapabiliteter til hele livet i form af bl.a. demokratisk dannelse, sociale relationer, refleksionsevne, bæredygtighed og miljø.
Projektets formål var at bidrage til, at unge på erhvervsuddannelser i Syddanmark fik styrket deres trivsel. Dette skete gennem planlagte og strukturerede fællesskabsskabende aktiviteter på deres uddannelse, og har medført at flere elever er blevet en del af et eller flere fællesskaber i klassen og på deres uddannelse. Aktiviteterne i projektet blev primært gennemført i undervisningstiden, mens nogle få aktiviteter blev gennemført i elevernes fritid.
Formålet med ”Fremskudt trivselsberedskab” har været at iværksætte en omfattende trivselsindsats på ungdomsuddannelserne for at få flere af de sårbare og frafaldstruede unge til at gennemføre deres ungdomsuddannelse.
Mathilde Have Fagernæs Hansen
Udviklingskonsulent
Uddannelse og mobilitet
Anne Kjær Christensen