Kollektiv transport i Region Syddanmark
Den offentligt støttede kollektive transport i Syddanmark organiseres, drives og bestilles af forskellige parter. På tværs af de forskellige parter kan den kollektive rejse fra A til B findes på rejseplanen.dk. Region Syddanmark bestiller og bidrager økonomisk til drift af offentlig regional busservice i Syddanmark og lokalbanen Vestbanen i Varde Kommune.
Togtrafikken i Syddanmark
Togtrafikken i Syddanmark drives af hhv. DSB og GoCollective – DSB på hovedstrækningerne over Fyn og ned gennem det østlige Jylland samt fra Fredericia til Esbjerg, og GoCollective på strækningerne Tønder-Esbjerg, Esbjerg –Varde-Nørre Nebel/Skjern, Vejle-Give-Herning samt Svendborgbanen. Staten støtter og bestiller stort set al togtrafikken, bortset fra lokalbanen Vestbanen i Varde Kommune, som drives af GOCollective, men støttes af Region Syddanmark.
Bustrafik i Syddanmark
Den offentligt støttede bustrafik i Region Syddanmark organiseres af henholdsvis FynBus på Fyn og Langeland og Sydtrafik i Sydjylland. Region Syddanmark bestiller og støtter overordnet set de ruter der går på tværs af kommunegrænser, mens kommunerne bestiller og støtter de ruter der går inden for én kommune. FynBus og Sydtrafik er offentlige servicevirksomheder, som driver de kommunalt og regionalt støttede busruter. Private vognmænd udfører - efter udbud - på kontrakt med hhv. FynBus og Sydtrafik både den regionalt og kommunalt støttede bustrafik i Region Syddanmark.
Kollektiv transport
Principper for regional kollektiv bustrafik
Regionsrådet har d. 22. juni 2020 vedtaget ajourførte principper for trafikselskaberne FynBus og Sydtrafiks drift af de regionalt støttede busruter i Syddanmark.
Principperne er rammer for trafikselskabernes planlægning af bustrafikken. Der er tale om principper, der dels direkte bygger på beskrivelser i Lov om Trafikselskaber og dels er en tolkning af andre dele af loven. Jævnfør ansvarsfordelingen i loven lægger principperne op til, at regionen fastlægger selve det regionale busnet (hvilke ruter, der ønskes betjent), mens trafikselskabet har ansvaret for fastlæggelse af linjeføring og køreplaner (herunder stoppesteder og den enkelte rutes frekvens) samt koordinering af lokal og regional busbetjening.
Principperne fastlægger, at det er en betingelse, at regionale ruter skal betjene rejsemål i hver sin kommune. Regionale ruter skal således forløbe på tværs af mindst en kommunegrænse. Dernæst at de regionale ruter skal forbinde byer af regional betydning.
Principperne bygger desuden på, at der er en fast økonomisk ramme til rådighed for at drive de regionale busruter. Det indebærer, at betjeningen af de forskellige områder indbyrdes må balanceres inden for rammen. Den samlede ramme ændres løbende med indeks for pris- og lønudvikling.
Det er trafikselskabernes ansvar, at den regionale busbetjening lever op til principperne.
Grøn omstilling
Omstillingen af de regionale busser til emissionsfri drift – i praksis el - sker løbende i forbindelse med nye udbud. I overensstemmelse med den regionale udviklingsstrategi 2024-2027 ’Sammen om fremtidens Syddanmark’, vil alle regionale busruter således senest i 2028 være omstillet til emissionsfri drift.
Fremtidens kollektive transport
Uden for det statslige jernbanenet er den kollektive trafik voldsomt udfordret, både som følge af stigende udgifter og faldende passagertal men også mere strukturelt, og der er behov for nytænkning, innovationskraft og mere gennemgribende tiltag. I overensstemmelse med den regionale udviklingsstrategi 2024-2027 ’Sammen om fremtidens Syddanmark’, tilstræbes der et attraktivt kollektivt tilbud på det regionale hovednet. Desuden skal der skabes gode muligheder for, at forskellige nye som traditionelle mobilitetsløsninger kan supplere det regionale hovednet. Region Syddanmark sætter derfor løbende gang i pilotprojekter i samarbejde med syddanske aktører. Vi tester mobilitetsløsninger rundt om i regionen og udforsker de syddanske potentialer, som kan understøtte borgernes daglige mobilitet i hele regionen.