At være og lære i en verden med AI
Projektet vil arbejde med potentialer og udfordringer ved generativ kunstig intelligens (AI) i forhold til elevernes læring gennem faggrupperne.
Alle faggrupper på Nyborg Gymnasium skal i det kommende skoleår samarbejde om fire fokusområder, herunder hvad man kan gøre i forhold til 'plagiatproblematikken' og hvordan AI bruges fornuftigt i de enkelte fag. Projektet går på tværs af alle skolens syv uddannelser: hhx, stx, eud, eux, HF, IB og 10. klasse.
Projektets indsats og hovedaktiviteter
Projektet vil føre til, at lærerne bliver fortrolige med AI og teknologiens udfordringer såvel som muligheder i deres fag og i deres undervisning, samt formår at imødekomme plagiatproblematikken. Lærerne kan således lære eleverne at bruge AI som en ”læringsmakker” frem for ”maker”.
Dette skal ske ved at:
- Skolens allerede eksisterende IT-udvalg planlægger og afholder frivillige workshops, som lærerne kan melde sig på, med henblik på at klæde lærerne endnu bedre på, så de øger deres kendskab og forståelse for AI.
- Alle skolens lærere deltage i et opkvalificeringsforløb. Lærerne bliver i deres faggrupper (etableret samarbejdet blandt lærerne inden for de forskellige fag) opkvalificeret med ny viden om AI og brugen af AI i fagene.
- Lærerne skal dele den nye viden med hinanden, og derefter lave ”prøvehandlinger” i undervisningen med observation og sparring fra kolleger (aktionslæringsforløb).
- Afholdelse af en temaeftermiddag med inspiration og videndeling for alle lærere, som afholdes af skolens IT-udvalg.
- Udarbejdelse af et digitalt AI-katalog med øvelser, tips og tricks, introduktioner og vejledninger til forskellige AI-programmer, som deles på skolens allerede eksisterende platform, som lærerne er vant til at bruge.
- Skolens studiemoduler videreudvikles ligeledes, så eleverne får tidssvarende og aktuelle studiemoduler om digital dannelse og teknologiforståelse med særligt fokus på AI.
Forventede resultater:
- 90 % af lærerne har opnået et ”ret godt” kendskab til, hvordan AI fungerer fx Chat GPT
- Alle lærere har fået styrket deres generelle kompetencer inden for AI i undervisningen:
- Kan håndtere 'plagiatproblematikken' i deres fag
- Kan bruge AI som et fornuftigt redskab i arbejdet med elevernes læring i deres fag.
- Alle elever har en forståelse for, hvad AI er, hvad AI kan og hvad udfordringerne er ved AI
- Alle elever kan bruge AI som et hensigtsmæssigt læringsredskab.
Parter
Nyborg Gymnasium
Periode og tilsagn
Projektet gennemføres i perioden 16. september 2024 til 22. maj 2025 og fik den 16. december 2024 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 438.550,20 kr.