Skip til primært indhold

Når tallene driller

IBC og EUC Lillebælt oplever, at mange af deres elever har svært ved matematik, og at deres udfordringer kan være svære at imødekomme i den daglige undervisning. Matematikvanskelighederne spænder bredt, og lærerne mangler viden om, hvad eleverne har brug for. Underviserne har brug for viden og kompetencer ift. om eleverne har brug for ekstra støtte i form af Specialpædagogisk Støtte, eller hvilke ekstra indsatser, der er behov for i undervisningen.

Derfor vil projektet udvikle og afprøve en række aktiviteter, som skal forsøge at imødekomme udfordringer med elevers talblindhed og matematikvanskeligheder. Målet er at kunne hjælpe disse elever på samme måde, som man i dag kan hjælpe elever med ordblindhed. 

Projektets indsats og hovedaktiviteter

En række udvalgte undervisere på de to skoler skal igennem et opkvalificeringsforløb for at kunne hjælpe og identificere elever med talblindhed og matematikvanskeligheder i højere grad end tilfældet er nu. Der skal etableres gode og effektive rutiner og processer for at visitere eleverne. Det skal ske gennem systematik visitation og test af elever. Derudover skal der laves forbedrede processer for at søge specialpædagogisk støtte til eleverne, samt styrket samarbejdet blandt lærerne ift. at sikre, at de elever som har brug for hjælp rent faktisk får hjælp. Alle lærerne skal kompetenceudvikles, og der skal udvikles værktøjer, materialer og øvelser, som alle lærere skal kunne anvende i undervisningen. I løbet af projektet skal lærere teste det nye som udvikles, og lærere skal deltage i workshops om matematikvanskeligheder og talblindhed. I sidste ende forventer projektet, at indsatserne kan resultere i, at flere elever kan gennemføre deres ungdomsuddannelse med et bedre resultat end før. 

Udvalgte resultater 

  • 70 % af de deltagende elever oplever, at de er blevet bedre til at mestre deres vanskeligheder i fag, hvor de skal anvende og behandle tal.
  • 70 % af de deltagende elever oplever en øget motivation for at komme på skolen og være aktiv i undervisningen.
  • 80 % af de deltagende elever oplever at være bedre klædt på til at arbejde med tal, både i forbindelse med skolearbejdet og i fritiden. 

Parter 

  • IBC International Business College
  • EUC Lillebælt

Periode og tilsagn 

Projektet skal gennemføres i perioden 1. april 2025 – 31. marts 2027, og har fået 750.000 kr. i støtte fra uddannelsespuljen.

Kontakt

Anne Kjær Christensen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 20422758
APPFWU02V