Birgit fik øresten – ”Jeg troede min sidste tid var kommet”

Øresten er en ufarlig sygdom. Men de patienter, som rammes af sygdommen beskriver det som så ubehageligt, at de tror, at de skal dø. Sådan oplevede Birgit Gunvald Gydesen det også.

Birgit Gunvald Gydesen har været hårdt ramt af øresten.

- Det var simpelthen så rædselsfuldt, at jeg troede min sidste tid var kommet. Hele rummet kørte rundt som en karrusel, og jeg nåede at tænke mange tanker – jeg troede faktisk at jeg havde fået en hjerneblødning.

Sådan beskriver 84-årige Birgit Gunvald Gydesen det ørestens-anfald som hun fik i september 2021. Meget typisk for et ørestens-anfald skete det, da Birgit rejste sig fra sengen for at stå op om morgenen. Hun havde voldsom kvalme og da hjemmehjælpen kom, var hendes første kommentar til Birgit, at hun lignede et kalket lig.

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det var så modbydeligt og jeg blev meget bange, fortæller Birgit.

Genstridige øresten behandles i stolen

Hun fik en akuttid hos ørelægen, som dæmpede svimmelheden en smule ved den behandling, som kaldes Epleys manøvre, som går ud på at man placerer hovedet i forskellige positioner. Men Birgits øresten var ét af de svære tilfælde.

Derfor blev hun henvist til svimmelhedsambulatoriet på Øre- Næse- og Halsafdelingen på Vejle Sygehus, hvor de har en speciel ørenstensstol (TRV-stol). Den bliver brugt til at behandle de tilfælde af øresten, som sidder godt fast, og ikke sådan lige lader sig ryste på plads.

Birgit Gunvald Gydesen har fået fire behandlinger i ørestensstolen og er nu helt fri for sin svimmelhed. Hun har haft et tilbagefald et par måneder efter det første anfald.

Nervøsiteten for at det skal ske igen sidder i Birgit.

- Jeg er da lidt nervøs for, at det skal ske igen, og jeg er påpasselig med ikke at vende mig for hurtigt i sengen og i det hele taget, at lave pludselige bevægelser med hovedet, fortæller Birgit.

Men hun forsøger at efterleve de gode råd fra lægen om ikke at tænke for meget over det. For det er vigtigt, at fortsætte sine daglige aktiviteter, selvom man bliver svimmel.

Læs overlæge Pernille Hahns gode råd til patienter med øresten.