Alex hjælper til på Ulricks gård

Alex hjælper hver lørdag eftermiddag hjælper på Ulriks gård. Alex har autisme og bor på Holmehøj, en afdeling under Autismecenter Syddanmark.

Ulrick Lomborg Johansens frivillighed er uløseligt forbundet med hans slægtsgård. Selvom gården i dag er et hobbylandbrug, er der nemlig stadig masser af arbejde rundt om på grunden. Heldigvis har Ulrick en dygtig hjælper i Alex, der hver lørdag eftermiddag hjælper Ulrick på gården. Alex har autisme og bor på Holmehøj, en afdeling under Autismecenter Syddanmark. Han er pjattet med maskiner, og dem har Ulrick heldigvis flere af.

I 300 år har gården Riverhøj været i Ulrick Lomborg Johansens families eje. Igennem tiden har mange karle hjulpet til. I dag er gården et hobbylandbrug. Der er lidt høns, men ellers handler det mest om naturpleje, græsslåning, brændekløvning. Og det hjælper Alex med.

Alex har autisme, er 48 år og bor på bostedet Holmehøj, der er en del af Autismecenter Syddanmark.

Hver lørdag eftermiddag sørger Ulrick for at være hjemme og for at have opgaver klar, som han kan løse sammen med Alex.

- Det er jo ikke et frivilligt stykke arbejde, der kræver det store af mig. Det arbejde, vi laver på gården, skulle jo laves alligevel. Nu har jeg så Alex med til det. Det kræver selvfølgelig, at lørdagene er friholdt. Min familie ved godt, at man ikke inviterer til fødselsdag lørdag eftermiddag, for der kommer Alex. Så lidt hensyn er der jo i det, men vi får også meget igen. Både den arbejdskraft, Alex kommer med, men også glæden ved at se, hvad det giver ham at komme her, siger Ulrick.

Havetraktoren giver stolthed

Der er nok at give sig til på Ulricks gård. Der skal plantes træer, flises, rives gårdsplads, stables brænde, sættes hegn op. Og Alex’ personlige favorit: Der skal slås græs.
- Jeg har en stor have. Det tager cirka 1,5 time at slå græsset med havetraktoren. Alex begynder allerede at snakke om det i oktober, at nu skal vi altså snart til at slå græs igen. Han kan blive helt ked af det, hvis mine børn har slået græsset. Man kan se, at han føler en stolthed, når han kører havetraktor. Han er ét stort smil og hilser på alle naboer, der kører forbi, fortæller Ulrick.

Alex brokker sig ikke, hvis der er opgaver, der er mindre sjove. Men det er helt tydeligt at se, at det er maskinerne, der er mest interessante.

- I begyndelsen var alt jo sjovt, men nu kan jeg fornemme, hvad han reelt synes er sjovt. Skal vi ud at lave brænde, så er det ikke fordi, at han er helt oppe at ringe. Omvendt har vi lige fået en ATV. Den er ret hurtigt blevet et hit. Kunne han bestemme nu, så skulle han ikke lave andet end at køre på den, siger Ulrick.

Aktiviteter bidrager til en hverdag

For Alex selv er der heller ikke nogen tvivl om, hvad det sjoveste er på Ulricks gård.

- Jeg elsker at slå græs og køre på ATV på marken og på stien, fortæller han.

Generelt er det dejligt for Alex at komme ud og lave noget andet.

- Fordi jeg er glad for det hele, er glad for at være sammen med Ulrik og børnene og er glad for at hjælpe, siger Alex.

Det er også tydeligt for Ulrick, at lørdagene på gården er en vigtig del af Alex’ liv.

- Det er jo en del af, at han kommer ud og får en hverdag. Det er dejligt. Han snakker jo heller ikke om andet, når han er på Holmehøj. Han synes, at det er hyggeligt, og han glæder sig. Det er også en del af glæden for mig. Og så hygger vi os med kage og sodavand. Hver august holder vi også en høstfest. Det sætter han alt sammen pris på. Det kan man mærke, siger Ulrick.

Ikke i tvivl om, hvor meget han har ud af det

Egentlig begyndte Alex’ besøg på Riverhøj ved lidt af et tilfælde. Ulricks søster arbejder på Holmehøj, og her havde Alex i en periode arbejdet på en genbrugsstation. Men når folk kom til at putte tingene i de forkerte containere, kunne det godt føre til konflikter. I foråret 2013 skulle ske noget andet.

- Så jeg blev spurgt, om jeg ikke kunne finde noget her på gården, som Alex kunne hjælpe med. Det var ikke noget problem. Selvom jeg gør det frivilligt, så vil jeg jo også gerne selv have noget ud af Alex’ arbejdskraft. Han skal kunne hjælpe mig og lave noget. De første to-tre lørdage gik det rigtig godt, og så er det fortsat der fra. Om sommeren cykler han selv de ni-ti kilometer hver vej, så der er ingen tvivl om, at han også gerne vil det.

Selvom det kan tage lidt tid at lære Alex nye ting, så er Ulrick rigtig glad for de lørdage, hvor Alex hjælper til.

- Når han først har lært noget, så er han god til det. Man skal forklare tingene godt og instruere ham, men så kan han sagtens løse de ting, man sætter ham til.

Selvom Alex nok er den første karl i Riverhøjs 300-årige historie, der frivilligt hjælper til, så er Ulrick ikke i tvivl om, at den tid han sætter af hver lørdag, når Alex kommer, giver Alex mere livsglæde end penge kunne gøre.

- Han siger det ikke. Men man kan se det og høre det på ham, at det er sjovt og spændende. Hvis du ser ham sidde på en havetraktor, så er du ikke i tvivl om, hvor meget han har ud af det.

Ønsker du også at blive frivillig?

Sidder du også med et ønske om at gøre en forskel, eller er du nysgerrig på at høre mere, kan du kontakte Autismecenter Syddanmarks frivilligtovholder Lene Stentoft på mobil: 21 67 98 35 eller mail: Lene.Stentoft@rsyd.dk

Du kan også læse mere på Socialområdets hjemmeside om frivillighed.