Skip til primært indhold

Klagevejledning ved fejl i journal hos praktiserende læge og lægevagt

Du har mulighed for at se, hvilke ydelser din praktiserende læge har registreret og hvilke oplysninger, der er noteret i din patientjournal. Hvis du finder ukorrekte oplysninger, har du mulighed for at få dem ændret.

Sådan tjekker du, om dine oplysninger er korrekte

Din praktiserende læge registrerer, hvornår du har været til læge, og hvilke ydelser lægen har ydet. Derudover noterer lægen sundhedsfaglige oplysninger i din patientjournal.

Derfor finder du oplysningerne i to forskellige systemer, som du se herunder.

Få indblik i registrerede ydelser

På Sundhed.dk og i app’en ”MinLæge” kan du se, hvilke ydelser lægen har sendt regning til regionen for:

  • På Sundhed.dk finder du oversigten under ”Sundhedsjournalen” – ”Mine konsultationer”
  • I app’en ”MinLæge” finder du oversigten under punktet ”Journal” – ”Ydelsesbeskeder”

Få indblik i din patientjournal

Hvis du vil se, hvilke oplysninger der er noteret i din patientjournal, skal du kontakte din egen læge for en kopi af journalen. Hvis du vil se din patientjournal fra en behandling i lægevagten, skal du kontakte regionen via Digital Post til Praksisafdelingen.

Klik her for at kontakte Praksisafdelingen via Digital Post

Sådan gør du, hvis du finder forkerte registreringer på sundhed.dk eller MinLæge

Finder du en ydelse på Sundhed.dk eller i MinLæge-app’en, du ikke kan genkende, kan du rette henvendelse til din praktiserende læge og spørge, hvad ydelsen dækker over.

Hvis du ønsker undersøgt, om der er tale om uretmæssig afregning, kan du kontakte Praksisafdelingen, som vil undersøge sagen. Bemærk, at du skal give tilladelse til, at Praksisafdelingen må kontakte din læge og få udleveret oplysninger om din behandling.

Klik her for at kontakte Praksisafdelingen via Digital Post

Hvis en anden læge end din egen læge har registreret ydelser på sundhed.dk, kan det være, fordi du har været i kontakt med vagtlægen.

Bemærk, at regionen ikke foretager sig mere vedrørende fejlagtige ydelser fra praktiserende læge Jette Aaen. Dette blev afsluttet med lægens dom i september 2024, og honoraret tilbagebetales af lægen til regionen.

Sådan gør du, hvis du finder forkerte oplysninger i din patientjournal

Finder du forkerte oplysninger i din patientjournal, kan du klage til Styrelsen for Patientklager for at få det rettet. Klagen skal indgives via Borger.dk.

Klik her for at indgive en klage via Borger.dk

APPFWU01V