Hjælp en ung med at blive snus- og nikotinfri

Der florerer mange myter om snus, og unge har i stigende grad taget snus til sig som en del af deres hverdag. Mange har brug for hjælp til at stoppe. Men hvordan hjælper og vejleder man en ung, hvis man ikke selv ved nok om snus?

myteromsnus.dk giver viden om snus, og råd til hvordan du som voksen kan tage ansvar og hjælpe en ung

Som voksen og rollemodel for den unge har det stor betydning for den unges forbrug, at I taler om at bruge snus eller nikotinholdige produkter.

• Din holdning har stor betydning – vær tydelig omkring den
  • Tal sammen og vær nysgerrig på den unges forbrug
  • Lav aftaler med den unge
  • Hjælp den unge med at blive snus- og nikotinfri
  • Gør opmærksom på at der er hjælp at hente f.eks. gennem skolen eller kommunen

Når du taler med den unge om brugen af snus, kan du f.eks. stille følgende spørgsmål:

• Hvad fik dig til at starte med at bruge snus?
  • Hvilke fordele og ulemper ser du ved at bruge snus?
  • Kan du forestille dig at bruge snus, når du bliver ældre/voksen?
  • Hvad kan du i stedet gøre i de situationer, hvor du bruger snus?
  • Kunne du overveje at blive snus-fri?

Læs mere om gode forældreråd på www.cancer.dk

Her kan den unge få hjælp

Alle kommuner tilbyder hjælp til at stoppe med nikotinholdige produkter. Find hjælp på kommunens hjemmeside eller ved at kontakte STOPLINIEN. Det gøres ved at sende en sms (alm. sms takst) med teksten RYGESTOP til 1231 eller ved at ringe på tlf. 80313131.

Der findes også muligheder for at få gratis hjælp til at stoppe med at snuse ved at downloade disse apps.

Hent E-Kvit

Hent XHALE