Skip til primært indhold

Klagevejledning

Hvis du ønsker at klage over den behandling eller pleje, du har fået i Region Syddanmark, kan du få hjælp til at sikre, at klagen kommer det rigtige sted hen.

Patientvejlederne kan hjælpe dig, hvis du vil klage

Medarbejderne i Region Syddanmark bestræber sig på at yde patienterne den bedste behandling og pleje. Vi sætter kvaliteten i højsæde og arbejder på at skabe tryghed i behandlingen på vores sygehuse og i psykiatrien.

Hvis der alligevel opstår situationer, hvor du overvejer at klage, kan du få hjælp til at sikre, at klagen kommer det rigtige sted hen.

Patientvejlederne kan også hjælpe dig med at komme i dialog med det sundhedspersonale, du har været i kontakt med.

Tre slags klager

Hvis du ønsker at klage over forhold på sundhedsområdet, skal du være opmærksom på, at der er flere klageinstanser. Indholdet af din klage afgør, hvor du skal sende klagen hen.

Der skelnes mellem:

Som patient har du mulighed for at klage over den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget i sundhedsvæsenet.

Du kan klage over sundhedsfaglig behandling

Sundhedsfaglig behandling dækker bl.a. over

  • Undersøgelse, diagnose og behandling.
  • Information om og samtykke til behandling.
  • Journalføring.
  • Sundhedspersoners tavshedspligt.
  • Lægeerklæringer.

Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du har oplevet fejl i den sundhedsfaglige behandling, du har modtaget f.eks. på et sygehus eller hos din praktiserende læge eller tandlæge. Styrelsen afgør, om der er grundlag for at give kritik.

Sådan klager du

Ønsker du at klage, skal du udfylde et digitalt klageskema. Du kan læse mere om dine klagemuligheder og finde link til det relevante skema på Borger.dk

Når du udfylder klageskemaet, skal du tage stilling til, om det er et behandlingssted eller konkret(e) sundhedsperson(er), der evt. skal modtage kritik. Find uddybning og vejledning på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside.

Det er et lovkrav at klager skal indgives digitalt. Der er dog visse undtagelser fx for borgere der er undtaget digital post, eller hvis man ikke er i stand til at benytte det digitale klageskema pga. alder, sygdom eller sprogvanskeligheder. Det er styrelsen for Patientklager der afgør om man kan fritages og de kan kontaktes på tlf. 72330500.

Du er altid velkommen til at kontakte Patientkontoret i Region Syddanmark på tlf.: 76631490 for hjælp og vejledning.

Behandler ikke erstatningssager

Styrelsen for Patientsikkerhed behandler ikke sager om erstatning. Besøg Patienterstatningens hjemmeside, hvis du ønsker at søge erstatning.

Tilbud om dialog

Når du klager over en sundhedsfaglig behandling, bliver du tilbudt en dialog, hvor du kan få en forklaring på det forløb, du ønsker at klage over og stille spørgsmål til forløbet.

Du kan få mere at vide via linket i boksen i skærmens højre side.

Du kan klage til Styrelsen for Patientklager, hvis du mener, dine rettigheder som patient er blevet tilsidesat. Du kan klage over en række forskellige forhold. 

Klager over afgørelser fra kommunen

Du kan blandt andet klage over:

  • Udstedelse af sundhedskort
  • Valg af sygesikringsgruppe
  • Valg af læge.

Du kan læse mere om de forskellige klagemuligheder på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside. 

Klager over afgørelser fra sygehuset eller regionen

Du kan blandt andet klage over: 

  • Befordringsgodtgørelser i forbindelse med undersøgelse og behandling
  • Frit og udvidet sygehusvalg
  • Maksimale ventetider ved livstruende sygdom
  • Tilskud til behandling i udlandet.

Du kan læse mere om de forskellige klagemuligheder på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside. 

Klager over aktindsigt

Du kan blandt andet klage over: 

  • Afslag på aktindsigt
  • Betaling for aktindsigt

Du kan læse mere om de forskellige klagemuligheder på Styrelsen for Patientklagers hjemmeside. 

Find digitalt klageskema

På Borger.dk kan du læse mere om dine klagemuligheder og finde links til det relevante digitale klageskema.

Det er et lovkrav at klager skal indgives digitalt. Der er dog visse undtagelser fx for borgere, der er undtaget digital post, eller hvis man ikke er i stand til at benytte det digitale klageskema pga. alder, sygdom eller sprogvanskeligheder. Det er styrelsen for Patientklager der afgør om man kan fritages og de kan kontaktes på tlf. 72330500.

Du kan klage til Region Syddanmark over en række forskellige forhold, der ligger udover den behandling, du har fået.

Det kan du klage over

  • Serviceniveau
  • Personalets adfærd
  • Fysiske rammer
  • Tilgængelighed
  • Planlægning og koordination
  • Kommunikation

Klage over sygehus

Ønsker du at klage over forhold vedr. et sygehus, skal din klage sendes direkte til sygehusledelsen på det aktuelle sygehus, via sygehusets hovedpostkasse.

Du finder kontaktoplysninger om regionens sygehuse her.

Klage over praktiserende læge, praktiserende speciallæge eller lægevagten

Ønsker du at klage over forhold vedrørende praktiserende læge, praktiserende speciallæge eller lægevagten skal du udfylde dette skema.

Skema til klage over praktiserende læge, praktiserende speciallæge eller lægevagten (pdf, 42 kB)

Skemaet kan sendes til Region Syddanmarks hovedpostkasse på kontakt@rsyd.dk. Du kan også sende din klage til Region Syddanmark, Damhaven 12, 7100 Vejle.

Det er vigtigt, at din klage er indsendt senest 6 uger efter, du har oplevet det, du ønsker at klage over.

Klage over praktiserende tandlæge eller tandlægevagten

Ønsker du at klage over forhold vedr.  praktiserende tandlæge eller Tandlægevagten, skal du sende din klage til Styrelsen for Patientklager. Du kan læse mere på deres hjemmeside. 

Klager vedr. andre sundhedsfaglige forhold sker til Styrelsen for Patientklager via borger.dk.

Hjælp og vejledning

Du kan få hjælp til at finde vej i klage- og erstatningsspørgsmål hos patientvejlederne i Region Syddanmarks Patientkontor. Patientvejlederne kan også hjælpe dig med at udforme klagen.

Patientvejlederne har tavshedspligt, og du kan henvende dig anonymt, hvis du ønsker det.

Du kan læse mere om patientvejlederne her.

APPFWU02V