Sådan tager du stilling til organdonation

Organdonation er en vigtig beslutning. Derfor har du forskellige muligheder, når det kommer til, hvordan du ønsker at registrere dit ønske, og om du ønsker at donere et, flere eller ingen organer.

Ét menneske kan redde seks menneskers liv. De organer, man kan donere er: hjertet, de to nyrer, lungerne, leveren og bugspytkirtlen. Derudover kan man donere tyndtarm, hud, knogler, sener og hornhinder.

Hvordan siger jeg ja eller nej?

Du kan sige ja eller nej til organdonation på flere måder:

• Du kan meddele dit ønske i Donorregistret, som du får adgang til via Sundhed.dk
  • Du kan udfylde et trykt donorkort og bære det på dig – eventuelt i din pung
  • Du kan fortælle dine nærmeste om dit ønske
  • Hvis du meddeler dit ønske i Donorregistret, er det ikke nødvendigt at udfylde et donorkort. Du kan altid ændre din beslutning ved at rette i dine oplysninger i Donorregistret eller ved at udfylde et nyt donorkort
  • Du skal være fyldt 18 år, før du kan sige ja eller nej til organdonation. Det er dine forældre, der træffer beslutningen, hvis du er under 18 år.

Fuld tilladelse eller begrænset

Der er fire svarkategorier, når du lader dig registrere:

• Fuld tilladelse giver mulighed for, at alle organer samt tyndtarm, hud og hornhinder kan anvendes til transplantation efter døden.
  • Begrænset tilladelse giver mulighed for transplantation af de organer, du har sat kryds ud for.
  • Ved ikke giver de nærmeste pårørende ret til at tage stilling på dine vegne.
  • Forbud betyder, at ingen af dine kropsdele må anvendes til transplantation

Hvis du har registreret din holdning i Organdonorregistret, og du senere ændrer din holdning, kan du til enhver tid gå ind i registret og registrere om. Det vil altid være den sidste registrering, som er gældende.

Fakta om organdonation i Danmark 2022

• 2 ud af 3 danskere har ifølge Sundhedsstyrelsen taget stilling til organdonation
  • Heraf har 1.339.347 personer registrerede dig i donorregistret
  • 75 procent af de registrerede har givet fuld tilladelse til organdonation