Dennis fik diabetes: Tag imod hjælp

Da Dennis Frost Sørensen fik at vide, at han havde type 2-diabetes, blev hans verden godt og grundigt rystet. Men han fandt hurtigt ud af, hvor meget hjælp og vejledning der er at få. Hans råd til andre er: Tag imod hjælpen og tal med andre om det.

Dennis lufter labrador

De daglige gåture er blevet længere efter, at Dennis Frost Sørensen fik konstateret type 2-diabetes.

Dennis Frost Sørensen fik konstateret type 2-diabetes i 2020. Hvor længe han egentlig har haft sygdommen, ved han ikke. Men når han tænker tilbage, har der været symptomer, som han ikke har reageret på. Han var ekstremt tørstig og skulle tisse hele tiden.

- Hvis min kone og jeg gik en tur på en halv time, så skulle jeg have vand med og også stoppe at tisse et par gange. Det er jo kommet snigende, og når jeg kigger tilbage, har jeg nok gået med det alt for længe, siger 48-årige Dennis Frost Sørensen fra Vejen.

Når han tænker lidt længere tilbage, har han også haft problemer med vabler mellem tæerne, som så sprang og gav sår, som var meget smertefulde.

- Det er også et symptom. Men jeg trak den nok lidt længere, end min kone var glad for. Min kone begyndte at søge på symptomer på nettet og sagde ”gå nu til lægen”, fortæller Dennis.

Som at sidde i en osteklokke

Dennis vidste godt, at der var noget, der hed type 2-diabetes, fordi det også er i hans familie. Men hans viden om, hvad det egentlig indebærer, var en forældet viden om aldrig mere at spise sukker, og at nu var det helt slut med ”det gode liv”. Så da hans læge kunne konstatere i en blodprøve, at Dennis havde type 2-diabetes, blev hans verden godt og grundigt rystet.

- Jeg havde det som om, jeg sad i en osteklokke. Jeg kunne godt høre lægen tale, men jeg forstod ikke rigtig, hvad hun sagde, husker Dennis.

Han fik en folder og en ny tid et par uger efter. Der var meget ventetid, og han følte sig glemt og forladt, da det var lige i starten af corona-tiden.

- Jeg var meget forvirret og usikker i starten. Da min læge begyndte at nævne de tilbud, der var, tog jeg imod dem, og dét er det bedste, jeg har gjort, fortæller Dennis.

Kæmpe opbakning fra familien

Ét af de tilbud, som Dennis tog imod, var workshoppen i kommunalt regi ”Lev livet med type 2-diabetes”, som var en kæmpe øjenåbner for ham. Hver gang han kom hjem med ny information, var der kolossal opbakning fra familien til de ændringer, der skulle til i kosten.

- For mig var workshoppen helt fantastisk. Der var så meget god information, og der har også været en kæmpe opbakning fra familien. Min kone var med til alt det, hun kunne, blandt andet samtale med en diætist. Det var jeg superglad for – to sæt ører hører bedre end ét, siger Dennis.

Tager et lille stykke kage og nyder det

På spørgsmålet om, hvordan livet er nu, svarer Dennis hurtigt og kort: ”Det er godt”. Selvfølgelig tænker han over det, men det fylder ikke og optager ikke hans hverdag. Han er blevet sundere og spiser stort set ikke slik mere og kun lidt kage.

- Jeg har slet ikke tanker om, at det er hårdt, eller at det er synd for mig. Jeg lever normalt, men spiser mindre portioner og dyrker mere motion i dagligdagen. Hvis jeg er i byen og bliver tilbudt et stykke kage, så tager jeg et lille stykke. Nydelsen er noget større, end den var før, fordi det ikke er noget, man gør hver dag.

Acceptér den nye situation

Dennis Frost Sørensens gode råd til andre, som får type 2-diabetes, er at arbejde med sig selv og accepten af den nye situation, man står i.

- Da jeg accepterede, at det her er noget, jeg skal leve med resten af mit liv, så blev det meget lettere at spore mit liv ind på det. Mit råd til andre er at være åben omkring det. Det giver en masse at få vendt det med mange på forskellige måder, lyder det gode råd fra Dennis Frost Sørensen.

• Dennis bliver tjekket hos sin egen læge en gang om året.
  • Han måler sit blodsukker derhjemme, hvis han en gang imellem føler, at der er noget, der er lidt skævt i hans krop.
  • Han fik udskrevet Metformin-tabletter med det samme, da han havde fået sin diagnose. Men han har halveret medicinen, fordi han har ændret sin livsstil.Metformin er den mest almindelige behandling af type 2-diabetes. Metformin gives som tabletter og øger virkningen af insulin ved at øge optagelsen og virkningen af insulin i muskulaturen. Samtidig reducerer metformin frigørelsen af sukkerstof fra leveren.
Dennis holder syltetøjsglas

Dennis holder skarpt øje med sukkerindholdet i dét han spiser.