Skip til primært indhold

Unges personlige, sociale og demokratiske kompetencer

Hvordan står det til med de unges kompetencer til livet? Er de rustede til at imødekomme livets krav? Det er et tilbagevendende tema i vores samfund, som optager både politikere, uddannelsesverdenen og andre aktører, der arbejder med unge.

Analyse af unges personlige, sociale og demokratiske kompetencer

I Region Syddanmark har vi lavet en analyse, som undersøger de syddanske unges personlige, sociale og demokratiske kompetencer. 1.418 syddanske unge i aldersgruppen 16-19 år har svaret på en række udvalgte udsagn om personlige, sociale og demokratiske kompetencer.

Undersøgelsen er udarbejdet for at give de syddanske ungdomsuddannelser og FGU’er et bedre vidensgrundlag, når de ønsker at igangsætte indsatser med henblik på at fremme de unges personlige, sociale og demokratiske kompetencer.

Kort om analysens resultater

Undersøgelsen peger overordnet på, at de unge ser ud til at vurdere deres personlige kompetencer svagere end deres sociale og demokratiske kompetencer. Derudover indikerer undersøgelsen også, at piger har mindre tiltro til egne evner end drenge, og at elever på erhvervsuddannelser vurderer sig selv mere målrettede og har mere tiltro til, at de kan løse opgaver end andre unge. Endeligt peger undersøgelsen på en positiv sammenhæng mellem foreningsdeltagelse og tiltro til egne problemløsningsevner, initiativ til socialt samvær og demokratisk deltagelse.

Har du lyst til at dykke mere ned i undersøgelsen, kan du læse og downloade analysen herunder. 

Kontakt uddannelsesteamet

Stine Liengaard Jensen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 40315069

Anne Kjær Christensen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 20422758

Mathilde Have Fagernæs Hansen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 24988318
APPFWU01V