Skip til primært indhold

AI – fra snyd til hybrid intelligens

I projektet gennemfører IBC en proces, som skal udvikle en strategi for generativ kunstig intelligens (AI) på HHX og EUD/EUX på alle skolens afdelinger. Formålet er, at forandre brugen af AI fra at være anset som snyd til at blive et brugbart redskab for elevernes læring.

Det sker gennem efteruddannelse af lærerne, faglige og didaktiske drøftelser, så eleverne møder samme tilgang til AI hos alle lærere og en dialog med eleverne om, hvordan AI kan og ikke kan anvendes i undervisningen.

Projektets indsats og hovedaktiviteter

Med projektet vil IBC derfor udvikle en fælles forståelse for AI og give plads til at integrere AI i undervisningen som et hjælpeværktøj, der kan bidrage til bedre lærings- og arbejdsprocesser.

Dette skal ske gennem en tredelt indsats.

  1. Udvikling af en strategi for AI i uddannelserne på IBC
  2. Kompetenceudvikling af lærerne
  3. Udvikling og afprøvning af den nye faglighed i undervisningen

Projektet forventer, at AI vil blive integreret i undervisningen i alle fag, men på en ensartet måde, der sikrer, at eleverne lærer at bruge AI som et redskab til læringsprocessen på en kritisk måde. Desuden forventer projektet at kunne inddrage elevernes erfaringer i en grad, så der kan tages en åben diskussion af, hvornår man snyder og hvornår AI kan bruges som en støtte.

Forventede resultater:

  • 80 % af eleverne på EUD/EUX kan og tør inddrage AI i deres skriftlige opgaver på en relevant måde
  • 80 % af eleverne i handelsgymnasiet (HHX) oplever, at AI styrker deres læring i tre udvalgte fag
  • 70 % af eleverne på hovedforløbet kan redegøre for en relevant anvendelse af AI inden for deres uddannelse/job
  • 80 % af underviserne kan anvende AI som inspiration i egen forberedelse
  • 80 % af underviserne kan anvende AI til at skabe en læringsproces, som bygger på elevernes grundlæggende faglighed og styrker deres faglige dybde og refleksion
  • 80 % af underviserne oplever at have fået værktøj til relevant brug af AI i undervisningen i eget fag.

Parter

  • IBC Fredericia
  • IBC Kolding
  • IBC Aabenraa

Periode og tilsagn 

Projektet gennemføres i perioden 1. januar 2025 til 30. juni 2027 og fik den 16. december 2024 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 1.616.688 kr

Projektet evalueres eksternt midtvejs i projektet. Evalueringen kan derefter fremsendes efter forespørgsel. Se kontaktoplysninger nedenfor

Kontakt

Linda Buhl Petersen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 23483140
APPFWU01V