Region Syddanmark undersøger potentialerne i samkørsel på ungdomsuddannelserne
Kan et samkørselstilbud reducere antallet af biler ved regionens ungdomsuddannelser og samtidig betyde bedre mobilitet for de unge? Og kan vi ved at dele de mange biler, der allerede kører på vejene, skabe attraktive mobilitetstilbud, der kan føre de unge mere direkte og hurtigere frem til deres ungdomsuddannelse?
Det ønsker Region Syddanmark at undersøge og igangsatte derfor i 2023 det 3-årige initiativ ’Samkørsel på ungdomsuddannelser’, et forløb på 15 ungdomsuddannelser i Region Syddanmark, hvor der gennem information, promovering, incitamentsprogrammer og samkørselsfællesskaber arbejdes med at flytte de unge fra solokørsel i egen bil til samkørsel. De unge har fået adgang til en app-baseret samkørselsplatform, via samarbejdspartneren nabogo. Her kan de finde og udbyde samkørsel og dermed let og enkelt få adgang til det mobilitetspotentiale, der ligger i de mange tomme sæder i bilerne.
Initiativet skal fremme en mere klimavenlig transport, skabe nye transportmuligheder for de unge og samtidig indsamle værdifuld data om samkørsel, som kan kvalificere fremadrettede indsatser. Ligeledes er det håbet, at samkørsel kan give en social gevinst for de unge, og styrke deres relationer på tværs af årgange og klasser.
Lad vennerne indtage de tomme bilsæder
Der er mange fordele ved samkørsel. De unge kan dele udgifterne til køreturene, og når bilens sæder fyldes op med kammerater, kan samkørsel være en hyggelig og effektiv transportform, hvor de unge kan komme direkte og hurtigt til og fra deres ungdomsuddannelse.
For mange unge er bilen det foretrukne transportmiddel, men det er ikke godt for klimaet eller trængslen på vejene, at mange tager køreturen alene. Hver gang to bilister finder sammen og deler en køretur, er der én bil mindre på vejene. Og hver gang en elev åbner bildøren for andre elever på skolen, øges de unges transportmuligheder.
Hvordan går det?
Sidens projektets start i november 2023 har der via nabogos app været godt og vel 40.000 samkørsler til og fra de deltagende ungdomsuddannelser, og lidt mere end 2000 unge er oprettet i samkørselsappen og har kørt sammen, som enten chauffør eller passager (716 er oprettet som chauffører og 1.741 som passagerer). Gennemsnitslængden på samkørselsturene er 16,37 km og der er i gennemsnit 2,92 personer i bilerne (1,92 passagerer).
På kortet herunder ses samkørselsaktiviteten på de deltagende ungdomsuddannelser. Særligt i Varde, Sønderborg, Svendborg og på Midtfyns Gymnasium har de unge været flittige brugere af samkørsel.
Hvad siger de unge?
Eleverne på de deltagende ungdomsuddannelser er rigtigt glade for tilbuddet om samkørsel. Det de fremhæver er, at samkørsel er en social aktivitet, der giver mulighed for at tage turen til og fra skole sammen med vennerne. Mange har adgang til en bil i løbet af ugen og kører med hinanden på skift. De fortæller at samkørsel giver et hurtigere og mere direkte transporttilbud til skole og at nabogos app bruges til afregning, men ikke til planlægning. Det aftaler de individuelt. Endeligt fortæller de, at nabogos besøg på skolen og oplæg til en fællessamling, har været en vigtig informationskanal.
De ungdomsuddannelser, der deltager i samkørselsindsatsen er:
- Alssundgymnasiet, Sønderborg (STX)
- Business College Syd, Sønderborg (HHX, EUD/EUX)
- EUC Lillebælt, Fredericia (HTX, EUD/EUX)
- Grindsted Gymnasie og Erhvervsskole (HF, HHX, HTX, STX, EUD/EUX
- Kold College, Odense (HTX, EUD/EUX)
- Midtfyns Gymnasium, Ringe (STX)
- Nordfyns Gymnasium, Søndersø (STX)
- Ribe Katedralskole (HF, HHX, HTX, STX, EUD/EUX)
- Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier (HTX, HHX, EUD/EUX)
- Sønderborg Statsskole (STX, HF)
- Tornbjerg Gymnasium, Odense (STX)
- Tønder Gymnasium (STX, HF)
- Varde Gymnasium (STX, HF)
- Varde Handelsskole & Handelsgymnasium (HHX, EUD/EUX)
En stor tak for samarbejdet og engagementet til alle de deltagende skoler.