AI til uddannelse og job
Projektet vil sikre, at eleverne på erhvervsuddannelserne lærer at bruge generativ AI (AI) til at styrke deres læring under uddannelsen og opnår kompetencer til at anvende AI i deres fremtidige job.
Dette skal ske gennem en kompetenceudvikling af lærere, gentænkning af undervisningen så AI bliver en integreret del af alle fag og udviklingen af et ”AI-akademi” forstået som undervisning i problematikker, muligheder og karrieremuligheder knyttet til AI på tværs af alle fag.
Projektets indsats og hovedaktiviteter
Projektet vil udvikle fælles rammer for didaktikken, som skal sikre en progression i elevernes inddragelse af AI i læringen i og på tværs af fag. Formålet er at udvikle elevernes kompetencer for at kunne anvende AI i egen læring, men også udvikle elevernes kompetencer inden for de behov, som erhvervslivet har.
Projektet vil sætte ind på elev- og lærerniveau gennem følgende aktiviteter:
På elevniveau vil projektet integrere AI i fagene ved at tilpasse didaktikken i alle fag til den nye teknologiske virkelighed.
Derudover vil projektet udvikle et forløb med fokus på AI-værktøjer (AI-Akademi) på tværs af fagene, som skal uddanne eleverne inden for fire tværgående emner.
På lærerniveau vil projektet opkvalificere lærere på forskellige niveauer, da det vurderes at være en forudsætning for at kunne tilpasse undervisningen til de muligheder og udfordringer, som AI medfører.
Forventede resultater:
- 80% af eleverne oplever, at de kender en række forskellige generative AI-værktøjer og kan anvende forskellige strategier til at prompte dem
- 75% af eleverne oplever, at de har en kritisk og reflekteret tilgang til anvendelsen af AI som en del af deres egen læringsproces
- 75% af eleverne oplever, at de kender til, og kan løse, konkrete jobrelaterede opgaver, under hensyntagen til dataetik og GDPR
- 75% af underviserne oplever, at de kan anvende en række forskellige generative AI-værktøjer i deres forberedelse af undervisningen
- 75% af underviserne oplever, at de kan anvende forskellige generative AI-værktøjer som pædagogiske redskaber til at styrke fagligheden i undervisningen.
Parter
- Campus Vejle
- Tietgenskolen
- SOSU Syd
- Syddansk Universitet
Periode og tilsagn
Projektet gennemføres i perioden 16. september 2024 til 31. december 2027og fik den 16. december 2024 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 2.938.526,10 kr.
Projektet evalueres eksternt midtvejs i projektet. Evalueringen kan derefter fremsendes efter forespørgsel. Se kontaktoplysninger nedenfor