Foreløbige erfaringer fra projekt Den Fleksible Skoledag
Igennem projektet ”Den fleksible skoledag, med eleven i centrum” har Mulernes Legatskole i Odense siden skoleårets begyndelse arbejdet med at omlægge en del af undervisningstiden fra klasseundervisning til flexundervisning.
I flexundervisningen tilrettelægges undervisningen så den i højere grad tager udgangspunkt i den enkelte elevs behov og kompetencer og kan laves hjemme eller i studiezonen (en udvidet lektiecafé), som tidsmæssigt ligger før og efter den daglige klasseundervisning og med lærere til at hjælpe. Gymnasiet har gennem de seneste år oplevet faldende faglig trivsel og nedgang i søgningen. Projektet, som fik støtte fra Region Syddanmarks uddannelsespulje i april 2025, er et forsøg på at vende denne udvikling.
Regionsrådet har bedt administrationen om at følge projektet tæt. Derfor har administrationen besøgt Mulernes Legatskole med henblik på at blive klogere på projektets opstart, udvikling og erfaringer. Besøget gav mulighed for at observere klasseundervisningen, tale med lærere og ledere om erfaringer fra projektet og besøge studiezonen og her tale med eleverne om deres oplevelse af projektet.
Erfaringer med flexundervisningen
Både lærere og elever udtrykker, at flexundervisningen har medført en større deltagelse i undervisningen, hvor flere elever er forberedte. En elev som går i 3.g fortæller, at han, efter indførslen af flexundervisning, oplever en større sammenhæng mellem lektier og undervisning. Det giver ham større motivation til at læse lektier. Han pointerer desuden, at undervisningen nu går hurtigere, fordi alle har læst lektier hjemmefra og derfor kan deltage aktivt i timen, også ved opgaver som er sværere end tidligere (på et højere taksonomisk niveau).
Observationen af klasseundervisningen gav samme indtryk. Projektledere og skolens ledelse er enige om, at projektet indtil nu havde levet op til deres forventninger.
Flextræning som sanktion
Nogle få elever har haft svært ved at strukturere deres tid. Disse elever bliver indkaldt til ”Flextræning”, som indebærer, at eleven har mødepligt i studiezonen. Ledelsen orienterede om, at det var et fokuspunkt at sikre at eleverne deltager, derfor er der mødepligt til flextræning og udeblivelse leder til sanktioner.
Udfordringer og muligheder
Til trods for at erfaringerne med projektet indtil videre generelt er positive, har der også vist sig udfordringer, idet den omlagte undervisning har givet ekstra arbejde til både lærere og administration. Men alle har taget ejerskab over opgaven og det forventes at være en overgangsproblematik indtil omlægningen af skoledagen er fuldt implementeret.
Administrationen ser frem til at besøge Mulernes Legatskole igen i foråret 2026.
Læs mere om projektet her Den fleksible skoledag