Pilotering af MYRE (More Youths Realize Emerging Technologies)
Projektets formål var at tilpasse undervisningen til den teknologiske udvikling og derigennem bibringe flere unge kompetencer, som efterspørges af de videregående uddannelser og erhvervslivet.
Dette skete ved at udvikle og afprøve undervisningsforløb med udgangspunkt i morgendagens teknologier (ET). I sidste ende forventer projektet at flere unge vil søge en uddannelse inden for ET.
Projektets indsats og hovedaktiviteter
Projektet primære indsats har været at skabe en ensartet forståelse af og tilgang til undervisningen i ET på tværs af uddannelsesniveauer. Projektet satte fokus på, hvordan teknologierne kunne implementeres i de eksisterende læringsmål for uddannelserne gennem udvikling og afprøvning af 12 undervisningsforløb (hvilket er to flere end budgetteret med). Nogle af forløbene er udviklet til HHX/HTX eller grundskolerne, mens resten er brobygningsforløb, hvor eleverne får indblik i de muligheder, som ET åbner op for på deres videre uddannelsesvej.
Fælles for alle forløb er, at forståelsen af og tilgangen til ET er ensartet og tilpasset de kompetencer, som efterspørges på de videregående uddannelser og i erhvervslivet, så eleverne oplever større gennemsigtighed i forhold til, hvad der kræves af kompetencer. Parterne var bevidste om, at den teknologiske udvikling er hastig og projektet var forsøgt designet til at kunne imødegå denne. Trods dette ændrede fremkomsten af generativ AI i november 2022 projektets fokus, så AI fik en væsentlig større rolle end tiltænkt. Syddansk Universitet (SDU) bidrog i den forbindelse med den nyeste viden inden for primært AI og XR (Extended Reality), mens Maritime Teknologier og Kvanteteknologi kort blev berørt.
Læs mere på projektets hjemmeside.
Forventede resultater
-
85% af eleverne kan anvende den teknologi, som de har arbejdet med.
-
87% kan se ET i deres fremtidige uddannelses og arbejdsliv.
-
Alle lærere føler sig klædt på til at inddrage ET i deres undervisning og fremhæver, at samarbejdet om ET mellem grundskoler, ungdomsuddannelser og de videregående uddannelser har affødt merværdi i egen undervisning.
Parter
- Svendborg Erhvervsskole og Gymnasier
- UCL, Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Syddansk Universitet (SDU)
- Rantzausmindeskolen og Haahrs Skole
Periode og tilsagn
Projektet gennemførtes i perioden 1. april 2023 til 31. marts 2024 og fik den 24. april 2023 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 506.043 kr.