Erhvervsuddannelser (EUD)
Læs mere om projekter, som bl.a. arbejder med indsatser på erhvervsuddannelser (EUD)
EUC Syd vil etablere en international automatikteknikeruddannelse i Sønderborg med opstart i august 2025 og dermed bidrage til at løse udfordringen med mangel på faglært arbejdskraft i området.
Projektet vil sikre, at eleverne på erhvervsuddannelserne lærer at bruge generativ AI til at styrke deres læring under uddannelsen og opnår kompetencer til at anvende AI i deres fremtidige job.
I projektet er 12 erhvervsuddannelser gået sammen om at skabe trivsel i faglige læringsfællesskaber (TFL). DidaktiskeVidenPersoner (DVP) faciliterer opdatering af trivselsstrategi og omlægning af undervisning til trivselsfremmende faglige læringsfællesskaber (TFL) på skolerne og deltager aktivt i forankring i undervisningen gennem øget viden, observation og sparring til lærerne.
Formålet med projektet er at styrke overgangen fra FGU til EUD ved at udvikle og optimere kombinations-forløb, som er kortere forløb på EUD for FGU-elever. Ifølge forskningen er netop overgangene i ungelivet en vanskelig proces især for udsatte unge.
Formålet med projektet er, at pædagogiske assistenter (PA) fra SOSU Esbjerg skal være bedre rustet til at varetage pædagogiske funktioner på ældreområdet og det specialiserede socialområde, hvor kommunerne mangler kvalificeret arbejdskraft.
Syddansk Erhvervsskole ønsker i samarbejde med 18 erhvervsskoler i Region Syddanmark at udbrede det læringsspil, der blev udviklet i projekt MakerTEC – Solution og som nu udbredes i hele regionen, således at alle syddanske erhvervsskoler kommer med i projektet. Konceptet understøtte udskolingselevernes undervisning i STEM fagene og FNs verdensmål. Med er besøg fra en erhvervsskole, hvor der arbejdes med teknologi og opgaveløsning med udgangs-punkt i verdensmålene i øjenhøjde med eleverne bliver eleverne mere bevidste om de udfordringer, som verdenen står overfor.
Projektet vil styrke danskkundskaberne hos især de flersprogede elever på Social- og Sundhedsskolerne. En styrkelse af elevernes kompetencer, faglighed og motivation forventes at bidrage til at flere gennemfører en SOSU-uddannelse og bliver i branchen.
Projektets formål er at styrke indsatsen for fysisk aktivitet og bevægelse for elever på erhvervsuddannelserne.
Brobygning på erhvervskollegiet er en attraktiv mulighed for unge fra områder, hvor vækst- og fordelsuddannelser, som eksempelvis automatiktekniker, industritekniker, VVS og lastvognsmekaniker ikke udbydes, på trods af at virksomheder i lokalområdet efterspørger kvalificeret arbejdskraft.
Projektet sætter erhvervsskoleelever i førersædet for grøn omstilling med et nyt handlingsorienteret projekt. Ved at bryde den store klimaudfordring ned til små, håndgribelige skridt (mikrohandlinger), kan eleverne opnå en følelse af succes, handlelyst og troen på at kunne gøre en forskel.
Projektets formål er at udvikle en ny tilgang til eleverne på erhvervsuddannelserne, så der skabes fokus på kapabiliteter til hele livet i form af bl.a. demokratisk dannelse, sociale relationer, refleksionsevne, bæredygtighed og miljø.
I projektet vil ni erhvervsskoler opkvalificere faglærere og udvikle nye undervisningsforløb til den grønne omstilling med henblik på at styrke elevernes kompetencer til den grønne omstilling.
Formålet med projektet er at øge andelen af unge med HHX-baggrund, som vælger en videregående eller erhvervsuddannelse i Syddanmark. Dette skal ske gennem en systematisk at indarbejde karrierelæring i vejlednings- og informationsindsatser for de deltagende skolers elever i samarbejde med lokale virksomheder og uddannelsesinstitutioner.
Fremtidens landbrug skal være mere bæredygtigt. Fire landbrugsskoler er derfor gået sammen om at klæde deres elever på med den nødvendige viden og de rette kompetencer til at være rollemodeller for omstillingen af landbruget.
Klima-Kunderejsen skal medvirke til at gøre byggebranchen mere bæredygtig. I projektet klædes elever på relevante uddannelser på til at være forandringsagenter for den grønne omstilling af byggeriet.
Målet med projektet er, at flere unge gennem arbejdet med bæredygtighed skal opnå øget interesse for STEM og bæredygtig udvikling, opnå kompetencer til grøn omstilling og teknologisk udvikling samt lære at anvende STEM metoder til praktisk problemløsning, med særlig fokus på bæredygtighedsudfordringer.
Projektet vil udvikle og afprøve en mulighed for erhvervspraktik for gymnasieelever og sabbatister (studenter, som har afsluttet deres ungdomsuddannelse). Praktikken har til formål at udbrede kendskabet til mulighederne for at tage en erhvervsuddannelse efter endt studentereksamen.
Projektets formål var at tilpasse undervisningen til den teknologiske udvikling og derigennem bibringe flere unge kompetencer, som efterspørges af de videregående uddannelser og erhvervslivet. Dette skete ved at udvikle og afprøve undervisningsforløb med udgangspunkt i morgendagens teknologier (ET). I sidste ende forventer projektet at flere unge vil søge en uddannelse inden for ET.
Projektet havde til formål at sikre flere faglærte social- og sundhedshjælpere (SSH-kompetencer) i Esbjerg og Fanø Kommuner. SOSU Esbjerg er i samarbejde med de to kommuner lykkedes med at gentænke social- og sundhedshjælperuddannelsen (SSH-uddannelsen), så eleverne nu oplever et bedre læringsmiljø med mere praksisnær undervisning og en større vekselvirkning mellem skole- og oplæringsforløb.
Projektets formål var at bidrage til, at unge på erhvervsuddannelser i Syddanmark fik styrket deres trivsel. Dette skete gennem planlagte og strukturerede fællesskabsskabende aktiviteter på deres uddannelse, og har medført at flere elever er blevet en del af et eller flere fællesskaber i klassen og på deres uddannelse. Aktiviteterne i projektet blev primært gennemført i undervisningstiden, mens nogle få aktiviteter blev gennemført i elevernes fritid.
”ARducation” ville gribe et af de største aktuelle vækstpotentialer i digitaliseringen af brancherne: Augmented Reality (AR). Ny undervisning med AR – ”forstærket virkelighed" – skal fremme STEM kompetencer hos de unge på erhvervsgymnasier, i erhvervsuddannelser og i grundskolernes udskoling. Det indebærer en teknologididaktisk kvalificering af undervisere.
Projektet havde til formål at styrke rekrutteringen til erhvervsuddannelserne og markedsføring af DM i Skills.
Formålet med projektet var ved hjælp af podcastmediet at bidrage til, at flere gennemfører en erhvervsuddannelse. Projektet var særligt rettet mod elever med læsevanskeligheder, der oplever udfordringer med at indlære teori og forbinde den til praksis via de traditionelle lærebøger.
Formålet med projektet er, at flere unge fra FGU påbegynder og gennemfører en uddannelse eller kommer i beskæftigelse. I projektet har de tre institutioner arbejdet med at udvikle metoder, modeller og værktøjer til undervisning, vejledning og skolekultur, der kan øge den succesfulde overgang fra FGU til uddannelse eller job.
Formålet med projektet har været at øge kendskabet til og viden om erhvervsuddannelser gennem et interaktivt og virtuelt spil målrettet elever i udskolingen. City of Educatia har fungeret som et supplement til den kollektive vejledning i grundskolerne med henblik på at styrke de unges kendskab til de mange spændende fremtidspotentialer, hvad enten de vælger en erhvervsuddannelse (EUD) eller den erhvervsfaglige studentereksamen (EUX).
Formålet med ”Karrierematch til SOSU” var at reducere rekrutterings- og fastholdelsesudfordringer på SOSU-uddannelserne i Region Syddanmark. Det blev gjort for at styrke rekrutteringen til SOSU-uddannelserne, styrke fastholdelsen på SOSU-uddannelserne, styrke overgange fra grundforløb til hovedforløb, herunder ruste og forberede eleverne på praktikkerne i hovedforløbene og overgangene her.
Hovedformålet med dette projekt var at bygge bro mellem industrivirksomhederne, gymnasierne og tekniske videregående uddannelser med henblik på at sikre kompetenceforsyningen til industrien. Projektet inddrog produktionsindustrien i projekter for gymnasieeleverne, synliggjorde produktion som en attraktiv karrierevej og afholdt undervisningsforløb med de videregående tekniske uddannelser.
Formålet med ”Industrien som karrierevej” har været at synliggøre industrien som en attraktiv karrierevej for folkeskoleelever for at få flere elever til søge en erhvervsuddannelse inden for industrien og dermed bidrage til at sikre kompetenceforsyningen til industrivirksomhederne.
Formålet med projekt E2E har været at udvikle undervisningsmæssige tiltag på efterskoler og erhvervsuddannelser, som bidrager til, at flere efterskoleelever søger optagelse på en erhvervsuddannelse efter efterskolen.
Formålet med projektet er at fremme unge i Trekantområdets interesse for STEM-kompetencer, så de vælger en faglært erhvervsuddannelser inden for dette område, og dermed vælger en uddannelse som kan anvendes i industrivirksomhederne.
Jonas Svane Jakobsen
Udviklingskonsulent
Uddannelse og Mobilitet
Stine Liengaard Jensen
Uddannelse og mobilitet
Linda Buhl Petersen