AI på tværs
Projektet vil udvikle en fælles tilgang til AI på tværs af STX/HHX og udskoling i folkeskolen på Vestfyn. Tilgangen skal sikre, at eleverne lærer at bruge AI kritisk og således understøtte deres læringsproces.
Der vil blive udviklet forløb både til grundskolen, til 1.g og til brobygning, hvor gymnasieeleverne skal stå for noget af undervisningen og på tværs af fag. På den måde forventer projektet, at flere unge vil tage en gymnasial uddannelse, fordi AI kan bidrage til at være den sparringspartner, som ikke alle har.
Projektets indsats og hovedaktiviteter
Projektet vil bidrage til at flere unge tager en ungdomsuddannelse og bruger AI kritisk gennem en fælles tilgang til, hvordan AI bruges til at støtte op om læring på tværs af grundskole og ungdomsuddannelser. Dette vil ske gennem tre tiltag:
- Udviklingen af et undervisningsforløb på 6 moduler rettet mod udskolingseleverne (8. klasse).
- Udvikling af et forløb for 1.g-eleverne på 12 moduler. Forløbet skal være flerfagligt, og inddrager således lærere fra forskellige fag. Eleverne skal sammen i grupper udvikle et undervisningsmateriale om AI, som i en anden aktivitet skal bruges i et brobygningsmodul over for udskolingselever.
- I brobygningsmodulet skal 1.g-elever undervise brobygningselever fra lokale grundskoler i AI. Herved ønsker projektet at skabe en rød tråd i den tilgang til AI, som eleverne møder i udskolingen, i brobygningen og til slut i gymnasiet.
Forventede resultater:
- Alle elever ved, hvordan AI kan anvendes i deres uddannelse
- 1.g’erne kan benytte AI i deres lektielæsning
- Flere elever benytter AI som læringsmakker i deres uddannelse
Parter
- Vestfyns Gymnasium
- Det Blå Gymnasium, Vestfyn
- Tommerupskolen
Periode og tilsagn
Projektet gennemføres i perioden 1. januar 2025 til 1. juni 2026 og fik den 16. december 2024 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 591.955,20 kr.