Skip til primært indhold

HF3 – Trivsel der passer

I indsatsen mod social, faglig og emotionel mistrivsel blandt unge generelt opretter Svendborg Gymnasium pr. august 2025 en almindelig HF-klasse fordelt over 3 år (HF3) med en primær målgruppe blandt unge, der har fysiske eller mentale udfordringer, der bevirker, at de ikke kan gennemføre en ungdomsuddannelse på normeret tid.

Projektet udvikler, afprøver og justerer pædagogiske, didaktiske og organisatoriske rammer i efteruddannelse af medarbejdere og udvikler nye måder at møde og uddanne unge, der er udfordrede trivselsmæssigt. Projektets erfaringer tages med ind i skolens øvrige uddannelser (HF og STX), idet projektets deltagende lærere underviser på samtlige uddannelser og med nye kompetencer bibringer de også projektets sekundære målgruppe, nemlig skolens øvrige elever, bedre rammer for trivsel og læring.

Projektets indsats og hovedaktiviteter

Svendborg Gymnasium har igennem de sidste år oplevet, at ansøgerne til HF har ændret sig. Der er bl.a. flere unge med psykiske diagnoser og lignende udfordringer. Samtidig er der flere unge, som hverken er i uddannelse eller job.

For at udvikle en ændret pædagogisk og didaktisk praksis vil projektet bl.a. arbejde med følgende:

Hovedaktivitet 1: Udvikling, afprøvning og tilpasning af undervisningsforløb og former, der dels tilgodeser den primære målgruppe, men ligeledes bringes med ind i undervisningen hos skolens sekundære målgruppe. Udviklingen af nye undervisningsforløb skal bl.a. inspireres af et inspirationsbesøg på Kalundborg Gymnasium med lærere, studievejledere, elever og ledelse for at indhente erfaringer fra Kalundborgs HF3.

Hovedaktivitet 2: Kompetenceudvikling af 21 lærere i specialiseret pædagogik, så de styrkes i arbejdet med HF3-elevernes faglige trivsel, sociale relationer og -udvikling. Kompetencerne bringes med ind i hele organisationen, der arbejder med faglig trivsel hos samtlige elever. 

Hovedaktivitet 3: Udvikling, afprøvning og tilpasning af visitationsproces af elever i samarbejde med bl.a. Svendborg Kommune samt møder med elever og forældre på uddannelsen.

Hovedaktivitet 4: Udvikling af fysiske rammer, der tilgodeser, at projektets primære målgruppe kan fungere i en hverdag på en skole med flere end 1000 elever.

Aktiviteterne forventes at medføre, at HF3-eleverne oplever et uddannelsestilbud, som passer til dem. Eleverne forventes at få en positiv oplevelse med uddannelsessystemet, hvor de oplever at kunne mestre egen uddannelse og øget trivsel.

Forventede resultater:

  • 70 % af den primære målgruppe er efter 1. år stadig indskrevet på uddannelsen
  • 80 % af HF3-eleverne oplever ved afslutning af 1. år, at de møder undervisningsformer, der er tilrettelagt således, at de motiveres til at lære og løse svære opgaver
  • 80 % af HF3-eleverne oplever ved afslutningen af 1. år, at de ”er glade for at gå i skole”.
  • 80 % af HF3-eleverne oplever sig som en del af et større fællesskab på skolen ved afslutningen på 1. år.
  • Ved afslutningen af projektet er der udviklet, iværksat og evalueret en visitationsproces og denne har gennemløbet 2 omgange, hvor der 2. år er justeret til efter 1. års erfaringer.
  • Ved projektets afslutning oplever projektets lærere, at de bibringer skolens øvrige elever større trivsel via de pædagogiske og didaktiske tiltag, der er udviklet i projektet.

Parter

  • Svendborg Gymnasium
  • Svendborg Kommune
  • Kalundborg Gymnasium

Periode og tilsagn 

Projektet gennemføres i perioden 16. september 2024 – 14. september 2026 og fik den 16. december 2024 tilsagn fra regionsrådet om støtte på 461.155,95 kr.

Kontakt

Mathilde Have Fagernæs Hansen

Udviklingskonsulent

Uddannelse og mobilitet


+45 24988318
APPFWU02V