Nu kører sygehusets energieffektive varmepumper

Den nye varmepumpecentral på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg indeholder to energieffektive varmepumper, der er resultatet af et innovativt partnerskab mellem Danfoss, Sønderborg Varme og Sygehus Sønderjylland.

Sådan ser de nye varmepumper ud. Fra venstre ses Martin Brander, senior manager sektorkobling i Danfoss, regionsrådsformand Bo Libergren (V), Jürgen Fischer, præsident for Danfoss og Karsten Uno Pertersen (S) formand for regionens udvalg for byggeri, indkøb og grøn omstilling.

Luften var fuld af stolthed og klapsalver, da den nye varmepumpecentral med to nye varmepumper blev indviet på Sygehus Sønderjylland i Sønderborg 28. juni 2024.

Varmepumperne er resultatet af et godt og innovativt partnerskab mellem Sygehus Sønderjylland, Danfoss og Sønderborg Varme. Det er et farvel til de gamle gas- og oliebaserede opvarmnings- og kølesystemer og et goddag til alle de fordele, som varmepumperne giver:

• bedre forhold for patienter og personale på Sygehus Sønderjylland, fordi varmepumperne giver bedre luftkvalitet og mere behagelige temperaturer på sygehusets sengestuer
  • mindre CO2-udledning, fordi de nye varmepumper køre på strøm, og derfor er det slut med at bruge fossile brændsler til opvarmning og køling af sygehuset.
  • overskudsvarme, som kommer lokalsamfundet til gavn, fordi overskudsvarmen bliver overført til Sønderborg Varmeselskab
  • færre udgifter, fordi varmepumperne har lavere driftsomkostninger end de gamle opvarmnings- og kølesystemer.

Farvel til fossile brændsler til opvarmning og køling

Varmepumperne, der erstatter sygehusets tidligere gas- og oliebaserede opvarmnings- og kølesystemer, er energieffektive og skal levere både varme og køling til sygehuset og overføre overskudsvarme til Sønderborg Varmeselskab, så borgerne i lokalsamfundet kan få gavn af den.

- Det er et farvel til fossile brændsler til opvarmning og køling, og det er et meget konkret bevis på, at vi her på Sygehus Sønderjylland stræber efter at gøre driften på vores sygehus CO2-neutral. Varmepumperne er energieffektive, for når der laves køling til sygehusets apparatur og indeklima, kan sygehuset også bruge den varme, der opstår i processen, til fx at opvarme brugsvand.  Vi kan også – takket være det gode partnerskab – sælge overskudsvarme til Sønderborg Varme, så vi på den måde også er i stand til at levere grøn energi til lokalsamfundet, fortæller adm. sygehusdirektør Thue B. Hvorslev.

Partnerskab baner vejen for innovative løsninger

Til indvielsen talte regionsrådsformand Bo Libergren (V), Jürgen Fischer, der er præsident for Danfoss, og Karsten Uno Petersen (S), der er formand for regionens udvalg for byggeri, indkøb og grøn omstilling.

Bo Libergren fremhæver varmepumpernes store potentiale:

- Når vi samarbejdet på tværs af områder – som her, hvor sygehuset samarbejder med Danfoss og Sønderborg Varme – finder vi frem innovative løsninger. Dette projekt handler først og fremmest om, at vi skal reducere vores CO2-udledning, men jeg må sige, at jeg er glad for, at de grønne løsninger rent faktisk også er økonomisk bæredygtige løsninger. Løsningen med varmepumperne på Sygehus Sønderjylland har potentiale til at blive skaleret og repliceret på tværs af regionen, nationalt og endda også internationalt, og de er en oplagt platform for uddannelse og videndeling omkring grøn teknologi og energieffektive løsninger.

Bedre luftkvalitet og reduceret CO2-udledning

Karsten Uno Petersen glæder sig over de fordele, som varmepumperne kan give Sygehus Sønderjylland i Sønderborg:

- Varmepumperne understreger Sygehus Sønderjyllands store engagement i at få reduceret sin CO2-udledning. Sygehus Sønderjylland kommer til at spare på energiforbrug og driftsomkostninger, og varmepumperne vil give bedre forhold for patienter og personale på Sygehus Sønderjylland i form af behagelige temperaturer og optimal luftkvalitet.

Karsten Uno Petersen sluttede sin tale af med at takke Danfoss, Sønderborg Varme, og regions rådgiver Rambøll, og medarbejderne på Sønderborg Sygehus for deres store engagement i at skabe grønne løsninger til det danske sundhedsvæsen.