Det er godt for klimaet at undvære lejepapir

Lejepapir er et engangsprodukt, der i mange tilfælde godt kan undværes til gavn for klimaet. Det viser et projekt på tre afdelinger på Esbjerg og Grindsted Sygehus.

Det papir, der ofte dækker overfladen på en undersøgelsesbriks, kaldes lejepapir. Det er et engangsprodukt, for papiret rives af og smides i skraldespanden, så snart en undersøgelse er færdig og patienten har forladt briksen.

Lejepapiret bruges ofte for at have et beskyttende lag mellem patienten og briksen, hvor papiret fx sørger for at patienten ikke er direkte i kontakt med briksens kolde overflade. I forhold til patientsikkerhed og regler for hygiejne er et underlag kun nødvendig, hvis der er risiko for forurening med blod, sekret m.v., og uanset om, der bruges lejepapir eller ej, skal et leje altid rengøres mellem hver patient.

Forbruget af lejepapir skal ned

Region Syddanmark har en ambitiøs klimamålsætning om at reducere det samlede klimaaftryk med mindst 35 % inden 2030 i forhold til 2020, og regionen har indsatser i gang inden for transport, indkøb, energi og brug af lægemidler og forbrug generelt. Indkøb af varer og tjenesteydelser fylder en stor del i regionens klimaregnskab, og derfor har regionen fokus på at mindske det samlede forbrug, hvoraf engangsartikler udgør en betydelig del.

Forbruget kan bl.a. sænkes ved udskifte engangsprodukter med flergangsprodukter eller helt at undgå et engangsforbrug. Lejepapir er et eksempel på et engangsprodukt, som i mange tilfælde er overflødigt og godt kan undværes uden at gå på kompromis med hygiejne eller patientkvalitet. Det viser et projekt på tre afdelinger på Esbjerg og Grindsted Sygehus

Berit Wolmar, der er projektleder i Teknisk afdeling Esbjerg og som står bag undersøgelsen, siger:

- Vi har undersøgt forbruget af lejepapir på Fællesakutmodtagelsen og røntgenafdelingen i Esbjerg samt på daghospitalet i Grindsted. Undersøgelsen har vist, at lejepapir ofte bruges pr. automatik og på grund af indgroede vaner, men at det med fordel kan undværes, der hvor det ikke er nødvendigt af hygiejnemæssige årsager. Hvis vi fjerner lejepapiret, fjerner vi også hele co2 belastningen fra det, og det viser jo meget godt, at grønneste forbrug, er intet forbrug.

Der er CO2 og penge at spare

Beregninger fra Region Midtjylland har vist, at en rulle lejepapir udleder ca. 3,5 kilo CO2.

I 2022 og 2023 blev der i Region Syddanmark brugt i alt 13.980 ruller lejepapir. Udgiften til dette var ca. en halv mio. kr. Derfor er der er også økonomiske gevinster at hente ved at reducere forbruget af lejepapir. Der kan både spares penge på indkøb og på bortskaffelse af lejepapiret, når det efter brug bliver til affald.