Regionshuset skifter tusind lamper ud med LED-lys

Et skifte til LED-lys i regionshuset giver en årlig besparelse, der kan mærkes både i kilowatt-timer og i kroner og øre.

Der bliver skiftes over 1.000 lamper i regionshuset og HR-huset., der ligger i Vejle.

Mere end 1.000 lamper på alle gange, torve, mødelokaler og kontorer i Regionshuset i Vejle bliver nu udskiftet til LED, som både har et langt lavere strømforbrug end et traditionel kompaktrør og lysstofrør og en længere levetid.

De nye LED-lamper vil sænke strømforbruget til cirka en fjerdedel af, hvad det var inden udskiftningen.

Udskiftningen af de nuværende lamper vil ske i løbet af 2023 og 2024 og vil give en besparelse på 58.000 kWh, svarende til 145.000 kroner pr. år.

Omregnes det til en almindelig hustand (en familie på to voksne og to børn) årsforbrug svarer besparelsen på 58.000 kWh til 13 hustandes årsforbrug.