Ny hangar til lægehelikopter

Onsdag den 1. april indviede HKH Prinsesse Benedikte den nye hangar på luftredningscentret DRF i Niebüll.

Også Falck har andel i den tværnationale rednings- indsats. Allan Søgaard Larsen, koncerndirektør i  Falck, er sammen med Carl Holst glad for HKH  Prinsesse Benediktes medvirken ved indvielsen  af den nye hangar. HKH Prinsesse Benedikte er  æresmedlem i DRF Luftrettungs Stiftelse.  Fotos og tekst: Jørgen Diswal

Også Falck har andel i den tværnationale rednings- indsats. Allan Søgaard Larsen, koncerndirektør i Falck, er sammen med Carl Holst glad for HKH Prinsesse Benediktes medvirken ved indvielsen af den nye hangar. HKH Prinsesse Benedikte er æresmedlem i DRF Luftrettungs Stiftelse. Fotos og tekst: Jørgen Diswal

Blandt gæsterne var regionsrådsformand Carl Holst. I sin tale sagde Carl Holst blandt andet, at helikopterprojektet har vist sig yderst levedygtigt, og er et mønstereksempel på, hvordan forskellige parter på hver side af den dansk-tyske grænse, bidrager med hver deres kompetencer.

200 særligt inviterede gæster tog plads i den  nybyggede hangar og overværede den officielle  indvielse 1. april.

200 særligt inviterede gæster tog plads i den nybyggede hangar og overværede den officielle indvielse 1. april.

Desuden roste Carl Holst personalet, både dem i luften og på jorden, for deres store og gode indsats og den gode, tværnationale redningsindsats.

HKH Prinsesse Benedikte klipper snoren sammen  med Nicole Steiger, bestyrelsesformand for DRFs  Stiftelse. Regionsrådsformand Carl Holst ser at alt går rigtigt til.

HKH Prinsesse Benedikte klipper snoren sammen med Nicole Steiger, bestyrelsesformand for DRFs Stiftelse. Regionsrådsformand Carl Holst ser at alt går rigtigt til.

Carl Holst taler til de mange gæster.

Et levende bevis

I sin tale fortalte Carl Holst om den nu 12-årige Kasper Norman, som er et levende bevis for at lægehelikopteren gør en forskel.

Kasper Norman, et levende bevis på lægehelikop- terens effektivitet, med familien på sin højre side  og til venstre overlæge Holger Armonies, som havde  vagt på helikopteren, da Kasper kom til skade.  Sammen med Carl Holst står de alle foran den  helikopter, som gjorde en forskel for Kasper.

Kasper Norman, et levende bevis på lægehelikop- terens effektivitet, med familien på sin højre side og til venstre overlæge Holger Armonies, som havde vagt på helikopteren, da Kasper kom til skade. Sammen med Carl Holst står de alle foran den helikopter, som gjorde en forskel for Kasper.

Kasper var sammen med sin far, Henrik Norman, ved at flytte noget sand med en lille traktor ved familiens sommerhus på Rømø. Uheldigvis vælter traktoren, og Kasper kommer til at ligge i klemme under den. Lægebilen bliver alarmeret og ved ankomsten kan det konstateres, at Jesper ikke får ilt nok til hjernen. Lægen bliver hurtigt klar over, at en helikopter er Kaspers eneste chance for at overleve, og den flyver Kasper til Odense Universitetshospital.