34.000 kom til Klimafolkemødet i Middelfart

Rekordmange danskere deltog i dette års Klimafolkemødet i Middelfart, der løb af stablen 31. august til 2. september 2023. I alt 34.000 lagde vejen forbi, og dermed slår Klimafolkemødet igen i år deltagerrekord. Det store klimaengagement kunne mærkes i de fyldte debattelte og ved de mange boder og stande, der inspirerede og motiverede til klimahandling.

Klimaet optager i den grad danskerne, og det kunne mærkes på dette års Klimafolkemøde i Middelfart, der i år havde mere end 400 arrangementer, events og debatter på programmet.  Det store program tiltrak tusindvis af mennesker. Hele 34.000 lagde vejen forbi, og det er ny deltagerrekord.

Læs også Klimafolkemødets pressemeddelelse: Klimafolkemødet slår deltagerrekord

Boder og stemning til Klimafolkemødet. Foto credit Claus Fisker

Debatter, oplæg og diskussioner tiltrak nysgerrige debativrige og klimaengagerede mennesker. Foto Region Syddanmark.

Klimaforandringerne bekymrer danskerne

Region Syddanmark gennemførte i juni 2023 en undersøgelse af danskernes holdninger til klimaforandringer. 2.000 repræsentativt udvalgte danskere fra hele landet i alderen 18 år og derover deltog, og et flertal svarede, at klimaforandringer er det mest alvorlige problem, verden står over for lige nu. Klik her for at se de udvalgte resultater fra undersøgelsen.  Undersøgelsen blev udført i samarbejde med Voxmeter.

I Region Syddanmark glæder Stephanie Lose (V) sig derfor over, at det med Klimafolkemødet er lykkedes at skabe en begivenhed, der i den grad samler folk fra hele landet til samtaler om klima og den grønne omstilling:

- Det var en stor fornøjelse at deltage i dette års Klimafolkemøde og opleve debativeren og den store vilje til klimahandling blandt de mange deltagere og arrangører. Det i sig selv gør Klimafolkemødet til en succes, siger Stephanie Lose og fortsætter:

- Jeg glæder mig over det rekordstore deltagerantal, selv om jeg må indrømme, at det ikke kommer bag på mig. Vi ved fra vores seneste klimaanalyse, at danskerne mener, at klimaforandringer er det mest alvorlige problem, verden står over for. Det er i den grad noget, danskerne bekymrer sig om, og den store opbakning til Klimafolkemødet viser, at der er brug for en begivenhed som Klimafolkemødet, der kan sætte klimaet på dagsordenen og inspirere og motivere til mere klimahandling.

Klimaet skal øverst på dagsordenen

Klimafolkemødet skal være med til at skabe løsninger på klimaudfordringen og inspirere både borgere, beslutningstagere, virksomheder og organisationer til handling.

I 2019 indgik Region Syddanmark og Middelfart Kommune en strategisk samarbejdsaftale om at løfte Klimafolkemødet i Middelfart fra at være en lokal begivenhed til at være en national begivenhed. Sidste år deltog 21.000 i Klimafolkemødet.

Det næste Klimafolkemøde finder sted 29.-31. august 2024.

Stor interesse for Ambulance Syds eldrevne køretøj og Region Syddanmarks stand

Region Syddanmark stod for forskellige debatter og havde også en stand på Klimafolkemødet, der var indrettet som en operationsstue med hospitalsseng, kitler, procedurepakker, blodprøverør og operationshuer.

Her blev et udvalg af regionens klimaindsatser og -løsninger udstillet, og man kunne bl.a. blive klogere på projekt Stop Medicin Spildgenanvendelse af blodprøverør, forsøg med flergangsoperationshuer og grønne indkøbskrav til fx procedurepakker med engangsudstyr, der bruges til operationer.

Uden for standen viste Ambulance Syd deres eldrevne akutbiler frem. Læs mere om Ambulance Syds elbiler.