Regionen i førersædet for fremtidigt dansk-tysk samarbejde

Regionsrådet støtter op om det fremtidige dansk-tyske samarbejde, der blandt andet skal være med til at sikre en innovativ og grøn omstilling hen over grænsen. Regionsrådet har netop bevilget midler, der sikrer rammerne for, at regionen og partnere i det dansk-tyske samarbejde kan hente hele 700 mio. kr. hjem fra EU til udvikling i grænseregionen.

Fra 2022 er der udsigt til, at den dansk-tyske grænseregion hen over de kommende syv år kan modtage ikke mindre end 700 mio. kr. fra EU til udvikling af den dansk-tyske grænseregion inden for bl.a. innovation og grøn omstilling. Det sker inden for det dansk-tyske samarbejdsprogram, Interreg 6A Deutschland-Danmark 2021-2027.

På det seneste regionsrådsmøde har regionsrådet bevilget 14 mio. kr., som fremover sikrer Interreg-sekretariatets fortsatte placering i Kruså, og at regionen dermed kan modtage EU-støtten på omkring 700 mio. kr. sammen med de andre partnere i Interreg-samarbejdet. Ud over regionen tæller partnerne Region Sjælland, Flensborg, Kiel, Neumünster, Lübeck og fem landkredse i Slesvig-Holsten.

Udviklingsalliance skal geare samarbejde op

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V), Region Syddanmark, udtaler:

- Jeg glæder mig over, at EU i de kommende år støtter det dansk-tyske samarbejde om udvikling af grænseregionen med så stort et beløb. Vi er simpelthen lykkedes med at vise vigtigheden af at fortsætte det gode samarbejde hen over grænsen. Og når vi kommer ind i det nye år, er vi klar til at geare det dansk-tyske samarbejde op med støtten fra EU. I Syddanmark er vi fx klar med planer om en egentlig dansk-tysk udviklingsalliance.

Fokus på innovation og bæredygtighed

De 700 mio. kr. fra EU skal primært bruges til dansk-tyske samarbejdsprojekter inden for innovation, bæredygtighed, attraktivitet og funktionalitet i grænseregionen. Det blev i sommer besluttet af Interreg 6A-styregruppen efter, at forslaget havde været i offentlig høring. Programforslaget skal godkendes af henholdsvis den danske og tyske regering og dernæst til endelig godkendelse i EU-Kommissionen. Det forventes at ske efter årsskiftet.

Sammen om at holde på de unge

Regionsrådsmedlem Preben Jensen (V), formand for den politiske styregruppe og udpeget som Region Syddanmarks særlige repræsentant for dansk-tyske spørgsmål, udtaler:

- Jeg er glad for, at vi kan fortsætte vores dansk-tyske udviklingssamarbejde i det store geografiske område, der rækker fra Fanø til Møn på dansk side og ned i Nordtyskland. Vi har nemlig mange fælles udfordringer, som fx at unge flytter fra regionen for at tage en uddannelse, men ikke vender tilbage med det resultat, at vi mangler kvalificeret arbejdskraft. I de kommende år vil vi desuden opprioritere miljø- og klimaindsatsen, så indsatserne svarer på tidens udfordringer.

Fakta om Interreg Deutschland-Danmark:

• Siden 2014 har EU-programmet ”Interreg Deutschland-Danmark” givet tilskud til projekter inden for bl.a. innovation, sundhed, kultur, energi, uddannelse og arbejdsmarked.
  • Projekterne gennemføres af aktører fra Region Syddanmark, Region Sjælland og Nordtyskland.
  • Fra 2022 vil der være omkring 700 mio. kr. til rådighed fra EU til støtte og fremme af dansk-tyske samarbejdsprojekter.
  • Prioriteterne i den kommende støtteperiode er ”En innovativ Region”, ”En grøn Region”, ”En attraktiv Region”, ”En funktionel Region”.

Du kan læse mere her: https://www.regionsyddanmark.dk/dwn798281

Stephanie Lose