Rolige og autismevenlige omgivelser i Fredericia

Autismecenter Syddanmark har indviet et nybygget center med 21 boliger og tilhørende fællesarealer, som er bygget til at skabe trivsel og livskvalitet.

Beroligende farveskalaer, støjdæmpende byggematerialer og en velovervejet byggestil – det bliver hverdagen på det nye sociale tilbud på Nymarksvej i Fredericia.

Byggeriet blev indviet 3. oktober 2024 og består af 21 boliger, som er designet med fokus på fleksibilitet, så borgerne kan føle sig hjemme i dem, uanset hvordan de er påvirket af deres diagnoser. Foruden de individuelle boliger rummer byggeriet et beskæftigelseshus, som skal fungere som dagtilbud for centerets beboere samt en administrationsbygning med plads til kursusaktivitet.

Der er også et aktivitetshus, hvor der kan holdes store og små arrangementer, samt en bro, som giver let adgang til det omkringliggende lokalsamfund og til naturen. Aktivitetshuset og broen er blevet opført for en donation på 9 mio. kr. fra Den A.P. Møllerske Støttefond, og begge dele er med til at understøtte beboernes aktiviteter og bidrager dermed til bedre livskvalitet for borgere med autisme i Region Syddanmark.

Regionsrådsformand Bo Libergren (V), Region Syddanmark, glæder sig over de nye rammer, som autismecenteret flytter ind i:

- Jeg er meget stolt af, at vi har fået skabt et byggeri, som kan være med til at skabe trivsel og udvikling for de mennesker, som får deres daglige gang i centeret – medarbejdere som beboere – og som også kommer til at understøtte det pædagogiske arbejde. Og det er en glæde, at Den A. P. Møllerske Støttefond har gjort det muligt også at bygge et aktivitetshus og en bro.

De fysiske omgivelser har stor betydning for, hvordan man har det, ikke mindst hvis man har autisme. Udvalgsformand for Psykiatri- og Socialudvalget i Region Syddanmark, Mette Bossen Linnet (V), fremhæver den omtanke for de kommende beboere, som er lagt i byggeriet:

- Det der betyder mest for os med det nye byggeri er, at de fysiske rammer passer til de borgere, der skal bruge dem, og at de helt særlige behov som det stiller, derfor blev tænkt ind fra den første tegning til den sidste sten.

Ventilationssystemet er konstrueret, så det ikke leder lyde eller lugte rundt mellem rummene, hvilket kan være meget generende, hvis man er sensitiv på sine sanser, og det er der mange med autisme, som er. Der er kroge og hjørner, hvor man kan opholde sig, hvis man gerne vil være en del af fællesskabet, men ikke har overskuddet til at være sammen med andre, og lofterne er støjabsorberende. Gangene er brede, og store velplacerede vinduer giver et godt lysindfald.

Fakta om Autismecenter Syddanmark

Nybyggeriet på Nymarksvej i Fredericia står på en cirka 17.000 kvadratmeter stor grund, og bygningerne er på ca. 3000 kvadratmeter fordelt på boliger, dagtilbud og administrationsbygning.

Det nye bo- og beskæftigelsestilbud har 21 pladser til voksne med autisme.

Autismecenter Syddanmark vil fortsat have boliger i Middelfart, hvor al aktivitet hidtil har været.

Snoren klippes

Regionsrådsformand Bo Libergren og udvalgsformand Mette Bossen Linnet klipper snoren og indvier det nye autismecenter.

Facadebillede af nybyggeriet

Med en autismediagnose følger ofte et forhøjet stressniveau. Naturens farver og materialer giver øget stressreduktion, og de er gennemgående i byggeriet.

Broen som fører fra autismecenteret og ud i den omkringliggende natur

Træbroen skaber forbindelse mellem autismecenteret og det omgivende rekreative område.

Køkkenet i en af de boliger, hvor der kommer til at bo borgere med autisme

Fleksibilitet, så byggeriet kan imødekomme forskellige behov, er essentielt for borgernes trivsel og udvikling. Et eksempel er, at opholdsrum og soverum kan være helt åbent, semi-adskilt med dobbeltskab på hjul eller helt adskilt med væg og dør.