Hjemmeside skal lette lægers arbejde, når medicin er i restordre

Det skal være lettere for praktiserende læger at finde alternativer, når en type af medicin er i restordre. Derfor har Syddansk Universitet udviklet en hjemmeside, som giver lægerne et samlet overblik over mulighederne. Hjemmesiden gøres nu permanent og skal fremover drives af Region Syddanmark.

Når et lægemiddel er i restordre, er det op til den enkelte læge at finde frem til et alternativ, de kan udskrive i stedet. En opgave, som både kan være tidskrævende og frustrerende for lægerne og ikke mindst patienterne.

Derfor har Afdeling for Klinisk Farmakologi, Farmaci og Miljømedicin på Syddansk Universitet udviklet hjemmesiden restordre.dk, som ved hjælp af daglige data fra medicingrossisterne og apotekernes lagerbeholdning giver lægerne et overblik over, hvilke lægemidler de kan bruge som alternativ.

Hjemmesiden har haft så gode resultater, at den nu overtages af regionerne og gøres til et permanent tilbud til lægerne.

Overtagelsen er til stor glæde for koncerndirektør Kurt Espersen:

- Syddansk Universitet har gjort et stort stykke arbejde for at gøre informationer om restordrer lettilgængelige, og de praktiserende læger har taget imod projektet med stor begejstring. Derfor er jeg glad for, at vi i Region Syddanmark kan overtage driften af hjemmesiden, så lægerne også i fremtiden kan få glæde af oversigten og hurtigt finde frem til et relevant alternativ til gavn for både dem selv og patienterne.

Hjælper informationen nå ud til lægerne

Der findes ofte et alternativ, som fx en mindre pakning, når et lægemiddel er i restordre. Men det er en udfordring for lægerne at finde frem til, hvad der er i restordre, og hvad de kan udskrive i stedet.

Derfor satte professor på Klinisk Farmakologi, Farmaci og Miljømedicin på Syddansk Universitet Anton Pottegård sig for at udvikle en model, som kan kortlægge lægemidler i restordre med mulige alternativer. Hjemmesiden, som er et produkt af projektet, er udviklet i samarbejde med København Sønderbro Apotek. Apoteket vurderer på baggrund af de indsamlede data fra medicingrossister og apotekernes lagerbeholdninger, hvilke alternativer lægerne kan udskrive i stedet. Derefter præsenteres informationen i en oversigt på hjemmesiden restordre.dk.

Information, som ifølge Anton Pottegård falder på et tørt sted:

- Det er frustrerende for patienterne at gå forgæves på apoteket, og samtidig er det uhyrligt tidskrævende for lægerne at finde en løsning. Jeg er så glad for, at Region Syddanmark nu overtager det, vi har udviklet på universitetet, så lægerne også fremover kan få hjælp til det her – så vi sikrer en god og ordentlig behandling af patienterne.

Hjemmesiden restordre.dk overdrages nu til regionerne og skal drives af Region Syddanmark i et tæt samarbejde med Klinisk Farmakologi på Odense Universitetshospital og København Sønderbro Apotek.