Region Syddanmark er klar til at hjælpe Ukraine og ukrainske flygtninge

Region Syddanmark er klar til at hjælpe Ukraine og de ukrainske flygtninge, der allerede er begyndt at ankomme til regionen. Hjælpen kommer i form af krisehjælp, lægebehandling og donationer. Og så er regionen i gang med at se på cybersikkerhed og indkøb- og samarbejdsaftaler.

Den 8. marts blev det ukrainske flag hejst uden for regionshuset i Vejle. Et symbol på den støtte og sympati, regionen sender til det ukrainske folk oven på den russiske invasion. Inden for i regionshuset arbejdes der samtidig hårdt på at gøre støtten konkret og hurtigtvirkende, for de første ukrainske flygtninge er allerede ankommet til regionen.

Regionsrådsformand Stephanie Lose (V) siger:

- Vi vil naturligvis hjælpe på alle de måder, vi kan. Det betyder, at vi står klar til at sende medicin og udstyr til Ukraine og samtidig er klar til at tage imod og behandle de ukrainere, der flygter til Danmark og vores region.

Lægebehandling og krisehjælp

Alle ukrainske flygtninge vil ifølge det lovforslag, der hastebehandles af Folketinget 14-16. marts 2022, få midlertidig opholdstilladelse og dermed adgang til sundhedsydelser i Danmark, hvis det vedtages. Regionen arbejder derfor på en lang række tiltag, der skal hjælpe de ukrainske flygtninge.

Sundhedsfagligt personale er allerede i gang med at tilse ukrainske flygtninge i den nyoprettede modtagefacilitet i det gamle rådhus i Bov. Det sundhedsfaglige personale kan hjælpe, hvis der mangler medicin, der skal tilses et mindre sår, eller der er brug for en henvisning til videre behandling på et af regionens sygehuse.

Odense Universitetshospital har også på en anmodning fra Sundhedsministeriet bekræftet, at de kan modtage to kræftsyge børn til behandling, da børnenes behandling ikke længere kan gennemføres sikkert i Ukraine.

Den krisehotline for ukrainske borgere, regionen åbnede i sidste uge har pr. 8. marts 2022 modtaget 25 specifikke henvendelser, heraf er de 18 fra Region Syddanmark. Ud over behovet for psykologisk krisehjælp er der kommet en del praktiske spørgsmål om f.eks. husning af ukrainere og hjælp til ukrainske flygtninge, der er på vej til Danmark. Disse henvendelser har regionen sendt videre til de relevante kommuner og organisationer.

Donationer gøres klar

Derudover er regionen i gang med koordineringen af de donationer af medicin og forskelligt udstyr, Sundhedsministeriet har bedt regionerne om at bidrage med. Regionen har indtil videre tilbudt ministeriet fire ambulancer, Sygehus Lillebælt har meldt ind, at de står klar med bandager og sprøjter, og Odense Universitetshospital er ved at vurdere, hvad de kan hjælpe med. Og så kigger regionens indkøbsafdeling på, om overskydende værnemidler og sprøjter, der var købt ind til COVID-19-lagre, muligvis også kan sendes afsted.

Regionens sygehuse har også selv mulighed for at donere overskydende udstyr, som ikke længere bliver brugt, f.eks. udtjente senge eller operationsredskaber. Sygehusene koordinerer disse donationer direkte med godkendte samarbejdspartnere som f.eks. Bevar Ukraine, Genbrug Syd og Lions Danmark. Regionen er meget opmærksom på, at udstyret kommer hen, hvor det gør størst gavn.

Cybersikkerhed og indkøbsaftaler

Regionen har også skærpet opmærksomheden i forhold til cyberangreb, og regionen arbejder tæt sammen med de nationale myndigheder og de andre regioner om cybersikkerheden.

Regionen arbejder desuden hårdt på at skabe et fuldt overblik over, hvilke samarbejder og indkøbsaftaler regionen har med Rusland, samt hvilke samarbejdspartnere eller leverandører hos regionen der er tilknyttet Ukraine. Regionen har ikke identificeret nogen indkøbsaftaler med Rusland. Der er dog enkelte leverandører, der har ansatte eller udviklingsaktiviteter i Ukraine, så regionen følger udviklingen i forhold til disse samarbejder tæt.