Samarbejde gør poderobot mulig på rekordtid

Konferencen WHINN - Week of Health and INNovation – afholdes i disse dage for 6. gang i Odense. Her inviteres til nye offentlig-private samarbejder, som verdens første fuldautomatiske poderobot er et eksempel på.

Robotforskere fra Syddansk Universitet har sammen med virksomheden Lifeline Robotics A/S på rekordtid udviklet en fuldautomatisk robot, som kan pode for COVID-19. Den er svaret på nogle af sundhedsvæsenets behov, dels i forhold til at stille med ressourcer til den store podningsopgave, dels i forhold til at beskytte sundhedspersonalet mod smittefare.

Poderobotten blev præsenteret for regionens anlægs- og innovationsudvalg, der 25. november besøgte WHINN og fik demonstreret, hvordan poderobotten virker.

Frugtbart samarbejde i syddanske rammer

Formand for Region Syddanmarks anlægs- og innovationsudvalg Karsten Uno Petersen (S) siger:

- Det er spændende at følge, hvordan det private erhvervsliv og det offentlige har udbytte af et innovativt samarbejde til gavn for ikke bare syddanskerne, men i dette tilfælde hele verden. Og jeg glæder mig over, at de rammer, der er skabt i Region Syddanmark, er en katalysator for sådanne samarbejder.

Robotten er netop nu ved at blive testet i samarbejde med Odense Universitetshospital og Region Syddanmarks innovationsstab, Syddansk Sundhedsinnovation, så den kan blive godkendt til klinisk brug nationalt såvel som internationalt og sat i produktion i den nystartede virksomhed Lifeline Robotics A/S.

Kompetencer mødes på WHINN

Hovedtemaet for WHINN-konferencen i år er at bygge bro mellem de sundhedsteknologiske behov og den sundhedsteknologiske viden.

- Vi har i Syddanmark et stærkt miljø for offentlig-privat innovationssamarbejde både inden for velfærdsteknologi og inden for robotter, og WHINN er en ideel platform for offentlig-privat vidensudveksling og dialog om nye samarbejdsmuligheder, slår Karsten Uno Petersen fast.

Medstifter og adm. direktør Søren Stig, Lifeline Robotics A/S, siger:

- Nogle af de skuldre, vi står på i udviklingsarbejdet, er blandt andet samarbejdet med det offentlige om facilitering og test, og kort sagt har hele processen fra idéen blev født i marts til i dag været meget positiv. Kombinationen af meget stærke kompetencer inden for robotteknologi, lægefaglighed, iværksætteri og finansiering har skabt denne banebrydende løsning på et stort problem på meget, meget kort tid.

Robot kan frigøre ressourcer

Lægelig direktør Kim Brixen, OUH, har fulgt udviklingen af podningsrobotten med stor interesse.

- Selvom vi har uddannet blandt andet studerende til at pode, involverer arbejdet stadig mange sygeplejersker og læger, som er efterspurgte i andre sygehusfunktioner. Så der er et meget stort potentiale i at automatisere COVID-19-testningen, siger Kim Brixen og tilføjer, at det også gælder inden for massescreening på arbejdspladser, ved grænsekontrol og i lufthavne.

Yderligere oplysninger:

Formand Karsten Uno Petersen (S), Anlægs- og innovationsudvalget, Region Syddanmark

Lægelig direktør Kim Brixen, OUH, mobil 51 20 97 87

Medstifter og adm. direktør Søren Stig, Lifeline Robotics A/S, mobil 20 34 39 99

Kontaktoplysninger på alle regionsrådets medlemmer

Karsten Uno Petersen

Formand for Anlæg- og innovationsudvalget