Region Syddanmark vil udfordre sundhedsloven for at undgå udeblivelser

Syddansk røntgen-afdeling bør have dispensation til at omgå sundhedsloven i en forsøgsperiode, hvis det står til Sundhedsudvalget i regionen. For at mindske antallet af udeblivelser vil afdelingen have patienterne til selv at booke deres aftale til MR-scanninger, fremfor bare at få tilsendt en dato med tid og sted.

Sundhedsudvalget i Region Syddanmark mener, at en røntgen-afdeling på Sygehus Lillebælt bør få dispensation til at omgå sundhedsloven i en forsøgsperiode. Afdelingen har problemer med, at patienter desværre bliver væk fra deres aftaler, og dermed står MR-scannerne ledige i stedet for at scanne andre patienter.

Udvalg vil ansøge om dispensation

I et forsøg på at mindske antallet af udeblivelser vil afdelingen ændre måden, de indkalder patienterne på, men det er imod reglerne i Sundhedsloven. Derfor anbefaler sundhedsudvalget regionsrådet at ansøge Sundheds- og Ældreministeriet om dispensation til at omgå loven i en forsøgsperiode.

Sundhedsudvalgsformand Poul-Erik Svendsen (S) mener, det er nødvendigt at bringe alternative løsninger i brug for at mindske antallet af udeblivelser:

- Røntgen-afdelingen i Kolding har fat i en kæmpestor og national problemstilling, som ikke kun vedrører os i Region Syddanmark. Vi skal forsøge at mindske antallet af udeblivelser, og hvis vi skal rykke noget, så skal vi altså også turde prøve nye ting af og eventuelt tilpasse reglerne, så de matcher de muligheder, som vores moderne samfund indeholder.

En opgørelse, som afdelingen har lavet, viser, at 14 patienter bliver væk fra deres aftale hver uge. Det svarer til 676 patienter om året.

Sygehuse skal ifølge loven give patienterne en tid indenfor 8 dage

Normalt sender afdelingen en indkaldelse til patienten med en scanningstid, når de har fået en henvisning fra den praktiserende læge eller en anden sygehusafdeling.

Faktisk har patienten krav på at have fået udstukket en dato og tidspunkt for undersøgelsen indenfor 8 dage, efter afdelingen har fået henvisningen. Det står i Sundhedsloven.

Patienten skal fremover måske selv kontakte afdelingen og aftale en tid

I det nye forsøg vil afdelingen fremover bede patienten om at ringe ind, så patienten og sygehuspersonalet i fællesskab kan aftale en tid. Hvis ikke patienten kontakter afdelingen, så sender afdelingen henvisningen tilbage til lægen, der henviste patienten i første omgang.

Forespørgslen bygger på gode erfaringer

Afdelingen har allerede gennemført et mindre pilotprojekt, hvor de har testet modellen af, og her har erfaringerne været gode. Fra at have 14 udeblivelser om ugen, faldt antallet til kun 4.
Men reglerne har altså sat en kæp i hjulet for at udbrede projektet, og det skal der gøres noget ved, hvis det står til sundhedsudvalget og formand Poul-Erik Svendsen:

- Det er tydeligt for enhver at se, at initiativet har virket i forhold til at nedbringe antallet af udeblivelser, og det vil være tåbeligt ikke at afprøve det i en længere periode.

Hvis Region Syddanmark får lov til at gå videre med projektet, så vil afdelingen afprøve den nye metode i en periode på 2 år.