Syddanmark er klar med flyttehjælp

Formand for Syddansk Vækstforum, Stephanie Lose (V), er parat til at bevillige penge til at give udflyttede medarbejdere og deres familier en god start på livet i Region Syddanmark.

1.015 statslige medarbejdere har i dag fået at vide, at deres arbejdsplads i fremtiden får adresse i Region Syddanmark.

- Jeg er rigtig, rigtig glad for de mange nye arbejdspladser, der er på vej til Fyn, Sønderjylland, Sydvestjylland og Trekantområdet, siger Stephanie Lose (V), formand for Region Syddanmark og Syddansk Vækstforum og fortsætter:

- Men jeg har naturligvis også stor forståelse for, at mange medarbejdere fra i dag står over for nogle svære overvejelser i forhold til, om de og deres familier skal flytte med arbejdspladsen til vores del af landet.

Vi tager godt imod dig og din partner

I Syddanmark samarbejder foreningen ”work-live-stay southern denmark” med virksomheder, kommuner og uddannelsesinstitutioner om at tage imod, tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft fra ind- og udland.

- Men mindst lige så vigtigt arbejder foreningen med at hjælpe medfølgende ægtefæller, partnere eller kærester med at få et attraktivt job og en karriere her i regionen, påpeger Stephanie Lose.

I den første udflytningsrunde bevilgede regionsrådet og Syddansk Vækstforum midler til work-live-stay southern denmark, bl.a. til partnerlivskonsulenter i alle fire delområder af regionen, og de hjælper også tilflyttere med at få et lokalt netværk.

- Vi har fået gode tilbagemeldinger fra de styrelser, der blev flyttet ud i første runde. De finder det positivt, at work-live-stay tager hånd om medarbejdere og familie, når de kommer hertil, så vi er klar med nye penge til denne udflytningsrunde, hvis det bliver nødvendigt, siger vækstforumformanden.

Nye uddannelsesmuligheder i Syddanmark

Som led i udflytningen bliver Fredericia og Svendborg såkaldte uddannelsesstationer. Det betyder, at Fredericia fremover kan tilbyde en uddannelse som automationsteknolog, der bl.a. arbejder med at sikre industrivirksomheder nødvendig teknologisk udvikling.

Svendborg får mulighed for at uddanne serviceøkonomer, der typisk arbejder inden for turisme, som er en væsentlig styrkeposition i Det Sydfynske Øhav.

Region Syddanmark har desuden styrkepositioner inden for bl.a. offshore energi og bæredygtig energi samt robotteknologi og huser desuden en række andre stærke erhvervsklynger. Fem af de nuværende 13 guldcertificerede erhvervsklynger er hjemmehørende i Syddanmark.

FAKTA – disse arbejdspladser kommer til Syddanmark:

(Antallet af arbejdspladser i parentes)

Miljøstyrelsen (440)
Dele af Skattestyrelsen og Skatteankestyrelsen (21)
Sekretariatet for Studievalg Danmark (4)

Dele af Gældsstyrelsen (153)

Dele af Skattestyrelsen (61)
Dele af Trafik-, bygge- og Boligstyrelsen (50)

Dele af Gældsstyrelsen (83)

Dele af Vurderingsstyrelsen og Skattestyrelsen (80)

Dele af Skattestyrelsen (18)
Dele af Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte (18)