Velfærdsteknologi skal få Syddanmark og Danmark på verdenskortet

Region Syddanmark etablerer Center for Borgernær Velfærdsteknologi, der skal sikre, at regioner, kommuner og virksomheder bliver bedre og hurtigere til at udvikle og udbrede borgernær velfærdsteknologi.

Fem projektlaboratorier knyttet op på de fire akutsygehuse og det psykiatriske sygehus i Region Syddanmark skal være omdrejningspunkter i udviklingen, vurdering og udbredelse af ny velfærdsteknologi.

Tanken er at bringe borgere, medarbejdere på sygehusene og kommunerne tættere sammen med udviklere i virksomheder, og på den måde sørge for, at ny velfærdsteknologi tager udgangspunkt i hverdagens problemer.

Derudover skal udviklingsprocessen foregå hurtigere end i dag, så der går kortest mulig tid fra idé til markedsføring.

- Vi er gode til velfærdsteknologi i Region Syddanmark, og med det nye center vil vi skabe nogle fora, hvor virksomheder kan få bedre indsigt i, hvad det er for nogle udfordringer, man står med på en sygehusafdeling eller i hjemmeplejen. Det skal give virksomhederne et bedre udgangspunkt, når de skal udvikle og teste ny velfærdsteknologi, som kan løse de udfordringer, som borgere og medarbejdere på sygehusene og hjemmeplejen oplever, siger formand for Region Syddanmarks Innovationsudvalg Karsten Uno Petersen (S).

Dokumentation åbner mange døre

Ideen er også, at parterne skal have en solid viden om, hvilke velfærdsteknologiske løsninger, der virker. Det betyder, at regionen vil lave et setup, der ikke kun tester, hvorvidt løsningerne virker, men som samtidig dokumenterer, hvorvidt opfindelserne ud fra et fagligt og økonomisk synspunkt virker bedre end alternativerne.

- Det er meget vigtigt, at vi får viden baseret på forskning. Det vil også give de velfærdsteknologiske løsninger en langt større markedsværdi, fordi produkterne kan afsættes ikke bare i Danmark men også i udlandet, så de kan udbredes hurtigere og til flere borgere, siger Karsten Uno Petersen.

Projektlaboratorierne er i første omgang et forsøg, men hvis laboratorierne viser sig profitable, og virksomhederne er interesseret i at finansiere det, så er der mulighed for at gøre løsningen permanent.

Ikke kun Syddanmark

Ud over de fem projektlaboratorier skal Center for Borgernær Velfærdsteknologi også bestå af en fælles supportfunktion, der bliver tilknyttet Syddansk Sundhedsinnovation i Odense.

- Nu går vi foran i Syddanmark. Men vi mener, Danmark har et stort potentiale på området og kan blive det sted, man tager til for at se velfærdsteknologi i anvendelse. Det kræver, at vi samarbejder og i fællesskab bidrager til at sikre velfærdsteknologiske løsninger af høj kvalitet, siger Karsten Uno Petersen.

Det er planen, at det nye center skal være i drift fra februar 2015. Det nye center er støttet af 30 millioner kroner bevilget af regionsrådet fra regionale udviklingsmidler og fem millioner fra Syddansk Vækstforum.

Yderligere oplysninger:

Udvalgsformand Karsten Uno Petersen (S), Innovationsudvalget, Region Syddanmark, telefon 2163 1193

Direktør Diana Arsovic Nielsen, Syddansk Sundhedsinnovation, Region Syddanmark, telefon 4143 0076

Kontaktoplysning