Akutbilen i Sønderborg får læge med døgnet rundt

Sygehus Sønderjylland vil styrke indsatsen overfor kritisk syge patienter, der skal transporteres mellem sygehuse, ved at lade speciallægen på akutbilen ledsage dem. Derfor vil der fra d. 15. juni både være en læge og en paramediciner med i akutlægebilen døgnet rundt.

Der er flere vindere, når Sønderborg fra 15. juni får en døgndækkende akutlægebil.

Både kritisk syge patienter, der skal køres til et andet sygehus og borgere, der kommer alvorligt til skade uden for sygehusene kommer til at nyde godt af den nye ordning.

Hidtil har Sønderborgs akutbil haft en læge med i dagtimerne, mens den fra kl. 18.00 til 7.30 har været bemandet med en såkaldt paramediciner, der er en specialuddannet redder.

Altid speciallæge i bilen

På mødet den 27. maj vedtog regionsrådet i Region Syddanmark, at der fra den 15. juni 2013 både skal være en læge og en paramediciner i bilen døgnet rundt.

På den måde kan kritisk syge patienter, der skal transporteres til et andet sygehus, være sikre på, at der altid er en speciallæge med i bilen. Og når lægen ikke er kører sygetransport, vil han bemande akutlægebilen.

- Det en en  win-win-situation for alle parter. På den måde får vi både hævet kvaliteten i de liggende transporter og samtidig forbedret den præhospitale indsats, siger venstremanden Thyge Nielsen, der er formand for Akut- og Ø-udvalget i Region Syddanmark.

Bilen dækker hele Als og tager af og til også turen til området syd for Aabenraa. Den kører typisk ud til mennesker, der har været involveret i et trafikulykke eller har fået hjertestop eller andre livstruende tilstande.

Lettere at rekruttere læger

Sygehus Sønderjylland finansierer selv udvidelsen på akutlægebilen, der kommer til at koste ca. 2,6 mio. kroner om året. En stor del finansieres ved, at anæstesilægen, der er ombord i akutlægebilen, deltager i liggende transporter af kritisk syge patienter, der skal til et andet hospital.

Derfor vil der en gang imellem også opstå situationer, hvor der alligevel ikke er en læge med i akutlægebilen. Sygehus Sønderjylland vurderer, at der vil være en læge med i 95 procent af tiden.

Sønderborg Sygehus vurderer også, at det bliver lettere at rekruttere anæstesilæger til Sønderborg Sygehus, når der etableres en døgndækkende akutlægebil, som de skal være med til at bemande.

Der er også døgndækkende akutlægebiler i Aabenraa, Kolding, Odense, Esbjerg og Svendborg.

Yderligere oplysninger fås hos:

Udvalgsformand Thyge Nielsen (V), Akut- og Ø-udvalget, Region Syddanmark, mobil 20313624

Direktør Per Busk, Sundhed, Region Syddanmark, mobil 2172 6687