Mindretallene får deres eget hus

Det danske og tyske mindretal er gået sammen om et fælles hus i Flensborg, som skal være et fyrtårn for mindretalsarbejde i hele Europa. EU’s INTERREG-program støtter projektet med godt 2,6 mio. kr.

De danske og tyske mindretal har i årevis levet fredeligt dør om dør med hinanden, hvis man sammenligner med grænseregioner andre steder i Europa.

Og nu tager mindretallene endnu et stort skridt i samme retning og flytter ind i et fælles hus i Flensborg.

Unikke kompetencer

Det dansk-tyske INTERREG-udvalg har netop besluttet at bevilge et EU-tilskud på godt 2,6 mio. kr. til projektet ’Mindretallenes Hus’.

- Mindretallene er en vigtig del af Den Dansk-Tyske Region, og samarbejdet på tværs af kultur og sprog er den unikke platform, vi skal bygge videre på, for at skabe vækst og udvikling. Jeg ser frem til et kreativt mindretalscenter i Flensborg, siger regionsrådsformand i Region Syddanmark, Carl Holst (V).

Mindretallenes Hus skal bl.a. indeholde et informations- og dokumentationscenter, som fortæller mindretallenes historie, og som skal profilere området som en europæisk mønsterregion for sameksistens mellem flertal og mindretal.

Unge skal kende til job

Ud over mindretalshuset bevilgede INTERREG-udvalget tilskud til projektet ’Knowledge2Employment”, der skal gøre unge mennesker opmærksomme på beskæftigelsesmulighederne i Den Dansk-Tyske Region, især i de små virksomheder.

Der blev også bevilget ekstra tilskud til de eksisterende projekter Dybbøl 2014, Pontifex, der kortlægger den grænseoverskridende mobilitet for arbejdstagere, og SMIK, der undersøger nationale stereotyper og marketingsstrategier i den dansk-tyske kommunikation.

Nyt program på vej

Med de nye projekter er der bevilget i alt 72 projekter gennem INTERREG-programmet 4A, som løber til og med udgangen af 2013. Forberedelserne til et nyt stort program fra 2014-2020, som også dækker Region Sjælland og en større del af Slesvig-Holsten, er i fuld gang.

Kristian Grønbæk Andersen (R), som er dansk formand for INTERREG-udvalget, glæder sig over de mange dansk-tyske projekter, som er sat i søen siden 2007.

- Vi har haft mulighed for at støtte mange projekter, som giver unikke fordele for regionens borgere, fx hvad angår sundhed, arbejdspladser og kultur. De grænseoverskridende tiltag er vigtige for regionens udvikling, og jeg ser frem til de nye muligheder i et større program, siger Kristian Grønbæk Andersen.

Fakta om INTERREG

Programmet INTERREG 4A Syddanmark-Schleswig-K.E.R.N. støtter det grænseoverskridende samarbejde mellem Region Syddanmark, Region Schleswig og K.E.R.N. (Kreis Schleswig-Flensburg, Nordfriesland, Rendsburg-Eckernförde og byerne Kiel, Flensburg og Neumünster).

Programmet har i perioden 2007-2013 haft i alt ca. 330 mio. til rådighed til at støtte grænseoverskridende projekter. Det er medfinansieret af EU’s Fond for Regional Udvikling.

Yderligere oplysninger fås hos:

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, mobil 40 32 52 10

Udvalgsformand Kristian Grønbæk Andersen (R), INTERREG-udvalget, regionsrådsmedlem, 20 86 79 60