Akutapp i ny og bedre version

Region Syddanmarks akutapp bliver nu relanceret i en ny og forbedret udgave, der giver syddanskerne mulighed for at finde akuthjælp i hele landet.

Flere end 100.000 syddanskere går i dag rundt med en app på deres smartphones, der hjælper med at give et hurtigt overblik over, hvor ventetiden er kortest, hvis uheldet er ude, og de får akut brug for lægehjælp.

Den service bliver nu udvidet, da Danske Regioner har valgt at videreudvikle app’en og gøre den landsdækkende. Det betyder, at syddanske borgere nu kan få et overblik over, hvor og hvordan de hurtigt får akuthjælp i hele landet. F.eks. når de er på ferie eller på besøg andre steder i Danmark og har brug for hurtig hjælp og overblik.

Alt sammen ved blot at downloade app’en eller opdatere den allerede downloadede version.

- Vi er rigtig glade for, at Danske Regioner har valgt at gøre app’en national og videreudvikle den. Det betyder, at mange flere vil kunne få glæde af den, og at de syddanske borgere kan finde hurtig hjælp uanset om de befinder sig i Aalborg eller Nakskov, siger regionsrådsformand Carl Holst (V).

App’en er udviklet til Android-telefoner og iPhone, hvilket betyder, at langt de fleste smartphones vil kunne benytte den. App’en er gratis og kan hentes i App Store og på Google Play ved at søge på ’AKUTHJÆLP’.

En halvandet år gammel succes

I januar 2012 lancerede Region Syddanmark den såkaldte akuthjælp-app, og kort tid efter fik Region Syddanmark opgaven med at lave en tilsvarende app til hele landet. For den syddanske app viste sig hurtigt at være en succes.

Både for den enkelte borger, der har fået mulighed for at vælge den skadestue eller skadeklinik, der har kortest ventetid - og for de ansatte, der oplever, at patienterne nu er mere forberedte på, hvor længe de skal vente, og at patienterne kører derhen, hvor køen er kortest. Også selvom det måske koster lidt mere kørsel.

I Region Syddanmark er app’en således en del af årsagen til, at der er faldende ventetider på skadestuer og skadeklinikker i regionen. Inden app’en var den gennemsnitlige ventetid i 2011 i perioder over en time, og nu viser de seneste tal fra marts i år en ventetid på 40 minutter i gennemsnit.

Flerstrenget indsats

Akutapp’en kan dog ikke tage hele æren for de faldende ventetider. Sideløbende med app’en har alle skadestuer og skadeklinikker arbejdet på at bringe den generelle ventetid ned ved at se på arbejdsgangene og tilføre flere ressourcer til området.

- Tingene ændrer sig hele tiden på en skadestue, og hvis der for eksempel sker en trafikulykke, vil det som regel også påvirke ventetiden. I sådanne situationer oplever vi, at de patienter, der allerede sidder og venter, vælger at køre et andet sted hen, hvor ventetiden er kortere, fortæller sygeplejerske Anne Skovbakke fra skadestuen i Kolding.

Alle syddanskere, der allerede har den syddanske akuthjælp-app på mobilen, behøver ikke at downloade den nye landsdækkende app. De bliver automatisk tilbudt en opdatering til den landsdækkende version.

Fakta

Ventetiderne på akuthjælp-app’en stammer fra skadestuerne og akutmodtagelserne på sygehusene, og det er medarbejderne, der taster oplysningerne ind.

App’en kan ikke kun vise ventetider men indeholder en masse brugbar information for borgerne. Samlet set ser app’ens indhold således ud:

• Skadestuer/akutmodtagelser - nærmeste behandlingssted med åbningstider, telefonnummer, adresse, rutevejledning og ventetid. Det er dog ikke alle regioner, der oplyser ventetid i app’en
  • Lægevagter – åbningstider og telefonnummer
  • Apoteker – nærmeste apotek med adresse, telefonnummer, åbningstid og rutevejledning
  • Tandlægevagter – adresse, åbningstider, telefonnummer og rutevejledning
  • Tandskadevagter – adresse på nærmeste skadestue med tandskadevagt, åbningstider, telefonnummer og rutevejledning
  • Kiropraktorvagter – telefonnummer og åbningstider
  • Psykiatrisk hjælp – adresse på psykiatriske skadestuer, telefonnummer, åbningstider og rutevejledning
  • Mine data – mulighed for selv at indtaste information om brugeren. Blandt andet blodtype, allergier og kontaktpersoner
  • Der kan være regionale variationer i omfanget af informationer.

Kontaktoplysninger

Regionsrådsformand Carl Holst (V), Region Syddanmark, tlf. 40 32 52 10